NUORTEN VAIKUTTAJARYHMÄ

Instagram: @uginsrknuha
WhatsApp: Paula Pöntinen 050 363 4131

Ryhmän toimintaan saavat osallistua konfirmoidut alle 29-vuotiaat nuoret.

Miksi seurakunnassamme on nuorten vaikuttajaryhmätoimintaa?

Nuoret saavat vaikuttaa seurakunnan toiminnassa ilman hallituksen olemassaoloakin; Niin isoset, kerhonohjaajat kuin lasten leirien toteutustehtävissä nuoret osallistuvat niin leirien suunnitteluun kuin toteutukseen. Näin on aikoinaan syntynyt erityiskerhoja, valittu retkipaikkoja ja kehitetty seurakunnan digitaalista nuorisotyötä. Nuorisotyönohjaajilla tulisi olla herkät tuntosarvet kuulla nuorten toiveita ja ajatuksia.

Nuorten vaikuttajaryhmänä nuorten hallitus tarjoaa kuitenkin selvän väylän nuorille, jotka ovat kiinnostuneita antamaan äänensä kuuluviin, myös hallinollisiin asioihin liittyen. Nuorisotyö vastaa nuoren äänen kuuluttamisesta eteenpäin, mutta kehittyessään enstistä paremmaksi NuHan toiminta tunnistettaisiin laajemmin seurakunnan päättäjien keskuudessa. NuHalla ei ole päätösvaltaa hallinnollisissa asioissa, mutta parhaassa tapauksessa läsnäolo- ja puheoikeus silloin, kun seurakunnassa käsitellään lapsiin- ja nuoriin liittyviä asioita.

NuHan toiminta tulevaisuudessa toivottavasti törmäyttäisi nuoria seurakunnan suurinta päätäntävaltaa pitävien kanssa. Olisi hyvä, että päättäjät tulisivat tutuiksi myös nuorten kanssa, joille seurakuntamme asiat ovat merkityksellisiä. Olisi hyvä, että nuorten äänen esille tuomisen varmistaminen jakaantuisi laajemmille hartioille, kuin nuorisotyölle. "Haluaisin kannustaa kokeneita päättäjiä vaalilistoja rakentaessa kutsumaan nuoria mukaan" toteaa NuHan toimintaa luotsaava Rose Virolainen. " Moni nuori ei ole tietoinen, että jo 16-vuotias saa äänestää seurakuntavaaleissa ja että 18-vuotiaana on mahdollista päästä ehdokkaaksi. Monella ei myöskään ole oikein käsitystä kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston rooleista."

KIRKOLLISKOKOUKSEN PÄÄTÖKSEN MUKAAN SEURAKUNNISSA TULEE OLLA NUORTEN VAIKUTTAJARYHMÄTOMINTAA
Katso video tästä

HALLITUSTOIMINTAA KEHITETTIIN SYKSYLLÄ 2020

Kuka saa osallistua?

Nuorten hallituksen jäsenen tulee olla...

- konfirmoitu
- alle 29-vuotias nuori
- seurakuntamme jäsen TAI hänellä tulee olla jonkinlainen kytkös seurakuntaamme
(Tästä esimerkkinä nuoret aikuiset, jotka muuttaneet opintojen perässä muualle, mutta ovat henkisesti edelleen seurakuntamme nuoria osallistuen toimintaamme viikonloppuisin ja lomakausina)
-kiinnostunut Uudenkaupungin seurakunnan toiminnasta

Hallituksen tehtäviä

Hallitus on yksi väylä, jonka kautta nuorten ääni voi tulla kuuluvaksi ja näkyväksi seurakunnassamme. Nuorten ääntä pyritään kuulemaan myös hallinnollisissa asioissa, heillä ei ole päätösvaltaa, mutta parhaassa tapauksessa läsnäolo- puheoikeus silloin, kun seurakunnassa käsitellään nuoriin liittyviä asioita.

> Syksyllä 2020 NuHa:n jäsenillä oli mahdollisuus pohtia kysymyksiä nuorisotyönohjaan viransijaisen työpaikkahaastatteluun.
>Keväällä 2021 NuHa tutustui nuorten tilojen muutoksiin ja uusiin tilloihin ja jätti vastineensa Ugin seuriksen nuorten tilamuutoksiin liittyen.
>Kesällä 2021 NuHa koosti ajatuksia uuden nuorten tilan hankintojen äärellä.
>Joulukuussa 2021 NuHa vieraili kirkkoneuvoston kokouksen alussa

Nuorten vaikuttajaryhmä saa ideoida ja mitä nuortentoiminnassa tapahtuu. Hallitus innostaa ja rohkaisee työntekijöiden kanssa muita nuoria osallistumaan serakuntanuorten toimintaan ja ottamaan vastuuta erilaisissa tilanteissa ja tehtävissä. Ryhmällä on mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä nuorisotyöntiimin kanssa.

>Syksyllä 2020 NuHa järjesti leffayön.
> Syksyllä 2021 NuHa aloitti nuorten hyvinvointiprojektin parissa. Projekti valmistuu keväällä 2022 ja julkaistaan ystävänpäivänä 14.2

Nuorten hallitus 2022

>IG- @uginsrknuha
>Paula Pöntinen 050 363 4131

Nuoria hallituksen jäseniä poseeraamassa
Osa nuorten hallituksen jäsenistä syysstartissa: Silja, Mimosa, Tonja, Viivi, Hanne, Oona ja Cecilia.

Muistiot nuorten hallituksen kokoontumisista

Muistioiden lisäksi vuorovaikutusta ja ideointia on tapahnut nuorten hallituksen WhatsApp-ryhmässä.

Syksy 2022

marraskuu

Kevät 2022

31.1. 2022 live ja etäkokousmahdollisuus
25.-27.3 edustus (Valo ja Satu) osallistuu nuorten tulevaisuusseminaariin Pieksämäelle.

13.4.2022  livekokous

6.-6.5.2020 edustus (Valo Hento)  kirkolliskokouksessa, jossa kuultiin nuoria.

Syksy 2021

16.9 .2021 Nuorten hallitus osallistui syysstarttiin ja esitteli toimintaansa (ei muistiota)
WhastApp-ryhmä keskustellut  syksyn aikana
1.11.2021
18.11.2021
8.12.2021

Kesä 2021

30.7.2021 (live kokous Haukharjassa)

Kevät 2021

8.1.2021 Uusi alkutapahtuma. Ei kokousta,
mutta vapaata ajatustenvaihtoa mukaan päässeiden kanssa.

9.2.2021 (teams kokous)

19.4.2021 hybridikokous

20.4.2021 Vastine nuorten tiakysymyksiin

Syksy 2020