AVARTTI

TOIMINTA TAUOLLA

Nuorten harrasteohjelma 14-24-vuotiaille.

Yhteinen retki joko tutkimusmatka tai seikkailu sekä omavalintaisia vapaehtoistehtäviä, liikuntaa ja taitoa. Monipuolisesti kivaa! Tuu mukaan.

Avartti on toimintaohjelma, joka maailmalla tunnetaan nimellä "The International Award for Young People". Vuosittain Avarttiin osallistuu yli miljoona nuorta 140 maassa. Avartti on nuorten osallistumista ja harrastustoimintaa edistävä ohjelma, joka haastaa nuoret suunnitelmalliseen ja pitkäjänteiseen toimintaan eri taitojen parissa. Kaikki seurakunnassamme avarttia suorittaneet nuoret ovat löytäneet Avarttiin kuuluvan vapaaehtoistyön seurakunnan toiminnan parista; osa kerhoja tai askartelupajoja ohjaten ja osa suurella sydämellä toiminnasta.

USEIN KYSYTTYJÄ KYSYMYKSIÄ:

Mitä avartti on?

Avartti on 14-24-vuotiaiden harrasteohjelma. Nuori voi sisällyttää avarttiinsa jo olemassa olevan harrastuksen jatkaen sitä taikka aloittaa uuden mielenkiinnon äärellä.

Mitä siihen sisältyy?

Harrasteohjelma koostuu seuraavista osa-alueista:

• Liikunta

• Taito

• Vapaaehtoistyö

• Retki

Onko tämä seurakunnan juttu?

Yhdessä koetut retket ja tapamiset ovat seurakunnan nuorisotyötä siinä, kuin seurakunnan perinteiset retket, yksilön kohtaamiset, kerhot ja nuorten illat ylipäätään. Vaikka seurakunnan nuorisotyö koordinoi toimintaa, voi omaan avarttiinsa sisällyttää vaikka partiota, vpk:ta, uintia, koripalloa ja valokuvausta. Avartti on monipuolinen ja nuorten mielenkiinnonkohteista rakentuva harrasteohjelma.  Nuorisotyöllisesti Avartti on työväline, jolla seurakunnan nuorisotyö kohtaa nuoria ja tukee heidän kasvuaan.

Miten päästä mukaan?

Uudessakaupungissa toimintaa organisoi avartti-ohjaaja, seurakunnan vastaava nuorisotyönohjaaja Paula Pöntinen (050 3634 131 /paula.pontinen(a)evl.fi)

Yhteistyötä tehdään myös kaupungin nuorisopalveluiden kanssa (Pia Rauha).

Miten avartissa näkyy sen kansainvälinen tausta?

Lisätietoja Suomen avartti-toiminnasta ja muiden maiden toiminnasta voi saada seuraavasta linkistä: AVARTTI NETISSÄLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Retkeilijä riippusillalla reppuselässä.