PYHÄMAAN KAPPELISEURAKUNTA

Nuoria ristin äärellä meren rannalla

(Kuva: Pamprinniemestä, Pyhämaan Raamattuluontopolulta)

Pyhämaan kappeliseurakunnan kappalaisena toimii Eero Kuikanmäki.

Pyhämaan kappelineuvosto:

Kirkkovaltuusto valitsi 12.1.2023 kappelineuvoston varsinaiset (6) jäsenet sekä heidän henkilökohtaiset varajäsenensä vuosiksi 2023 - 2026 seuraavasti:

Varsinainen jäsen

Henkilökohtainen varajäsen

Mira Johtela

Mirkka Ali-Laurila

Markku Junttila

Arto Karttunen

Lilja Laiho-Virtanen, vpj

Marjut Ruusunen

Anneli Laurila

Margit Arvonen

Pekka Patjas

Kai Lindegren

Mika Sjöblom, pj

Sami Uusikartano

Pyhämaan seurakunta itsenäistyi Laitilasta vuonna 1639. Tuolloin siihen tuli kuulumaan kaksi osaa: luotopuoli ja mannerpuoli. Vuonna 1782 Pyhämaan Luodosta tuli mannerpuoli Rohdaisten kappeliseurakunta. Koko aluetta kutsuttiin edelleen Pyhämaaksi. Lähes koko yhteisen historian ajan  luotopuolen ja mannerpuolen  välillä oli ns. kissanhännanvetoa johtoasemasta. Vuonna 1908 luoto- ja mannerpuoli erosivat toisistaan. Syntyivät Pyhämaan Luotoseurakunta ja Pyhärannan seurakunta. Pyhämaan Luotoseurakuntaan liitettiin myöhemmin Kammelan, Edväisten, Kukaisten, Raulion ja Torlahden alueet.

Pyhämaa toimi itsenäisenä kuntana vuoteen 1974, jolloin se liitettiin Uuteenkaupunkiin. Seurakunnan osalta liitos merkitsi seurakuntayhtymän perustamista ja yhteistä taloutta Uudenkaupungin seurakuntayhtymän osana. Myöhemmin seurakuntayhtymään tulivat kuntaliitosten myötä myös Lokalahden ja Kalannin seurakunnat (1.1.2009 alkaen Uudenkaupungin seurakuntayhtymästa tuli Uudenkaupungin seurakunta).

Pyhämaan seurakunnassa oli 31.12.2003 jäseniä 653 ja se on erään pappiasessorin sanoja lainaten ”Turun arkkihiippakunnan pienin vakavasti otettava seurakunta”.

Pyhämaan kirkot kesäaikaan.