Hautajaiset

Hautaan siunaamisessa seurakunnan jäsen saatetaan viimeiselle matkalle Jumalan armoon turvaten ja rukoillaan voimia sureville omaisille. Kristillinen usko nojaa Jumalan lupaukseen, että ylösnoussut Kristus on kukistanut kuoleman vallan. Surunkin keskellä on toivo jälleennäkemisestä taivaassa.

Hautajaisiin liittyvät käytännön järjestelyt voidaan antaa hautaustoimiston hoidettavaksi tai ne voidaan hoitaa itse. Hautaus on mahdollinen, kun lääkäri on antanut hautausluvan. Kirkkoon kuulumattoman vainajan mahdollisesta siunaamisesta on aina hyvä keskustella papin kanssa.
Seurakuntatoimiston kautta sovitaan siunausaika ja saadaan tieto toimitukseen osallistuvasta papista.
Omaiset voivat olla yhteydessä suoraan seurakuntatoimistoon puh. 02-8404 100, avoinna ma-to klo 9-13.

Siunaava pappi tapaa lähiomaiset ennen hautajaisia. Tällöin on mahdollisuus vielä käydä läpi siunaus- ja muistotilaisuutta. Monilla omaisilla on tarve myös käydä läpi menetyksen ja surun aiheuttamia tuntojaan, kertoa papille viimeiselle matkalleen saatettavan ihmisen elämästä. Yhteinen hetki puhuen, kuunnellen ja rukoillen voi parhaimmillaan tarjota saattajalle tukea vaikeassa elämäntilanteessa.

Siunaus toimitetaan haudalla, siunauskappelissa tai kirkossa. Toimituksen tärkein osa on varsinaisen siunaaminen, jossa pappi heittää arkulle multaa kolme kertaa ja lausuu siunaamissanat. Toimituksen lopussa lasketaan kukat haudalla tai siunauskappelissa. Jos kyseessä on uurnahautaus, kukkien lasku on kuitenkin kappelissa.

Seurakunnan tiloja voi vuokrata muistotilaisuuden pitopaikaksi. Tiloista saat tietoa seurakuntatoimisto ja tästä linkistä. Muistotilaisuuden voi pitää myös kotona tai muussa sopivassa paikassa.

Seurakunnan hautausmaat:
- Uudenkaupungin hautausmaa (Kalannintien ja Autotehtaankadun kulmassa)
- Kalannin hautausmaa (kirkon ympärillä)
- Lokalahden hautausmaa (vanha hautausmaa kirkon ympärillä ja uusi Palomäentiellä, noin 200 m kirkolta)
- Pyhämaan hautausmaa (kirkon ympärillä)

Hautausmailla on uurna-alueet ja sirottelualue (lisätietoja näistä voi kysyä seurakuntamestareilta).

Lisätietoa:
Hautajaiset ev-lut. kirkon yhteisillä sivuilla

Herra, anna minun muistaa, että elämäni päättyy,
että päivilleni on pantu määrä.
Opeta minua ymmärtämään, kuinka katoavainen minä olen!
Vain kourallisen päiviä sinä annoit minulle,
elämäni on sinun silmissäsi kuin ohikiitävä hetki.
Vain tuulenhenkäys ovat ihmiset, kaikki tyyni.
Ps. 39: 5-6

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen