RIPPIKOULUT 2024

MITÄ RYHMIÄ?

Vuonna 2024 tarjoamme kuusi erilaista rippikouluryhmää.
Näistä kuudesta neljä rippikoulua (talvi-, kesä-, heinä- ja elorippikoulut) ovat rippikoululeirejä joiden leirijakso järjestetään seurakunnan leirikeskuksessa Haukharjassa (Lavikontie 456). Leirijakson pituus on reilu kuusi vuorokautta.
Meririppikoulun leirijakso on jaettu kahteen viikonloppuleiriin Haukharjassa sekä kesäkuun alussa pidettävään merijaksoon partion Krista-aluksella.
Kaupunkirippikouluun ei kuulu leirijaksoa, vaan siinä intensiivijaksolla tavataan usempana päivänä peräkkäin. Intensiivijakso on jaettu kahteen osaan helmikuuhun hiihtolomaviikolle sekä heinä-elokuun vaihteeseen ennen konfirmaatiota.

Rippikouluryhmät:

1.Talvirippikoulu                                                                                                                                                                                                         leirijakso Haukharjassa 17.-24.2.2024, konfirmaatio 5.5.

2.Meririppikoulu                                                                                                                                                                                  viikonloppuleirit Haukharjassa 19.–21.4. sekä 17.-19.5.                                                                                                                                                  merijakso 10.-14.6.2024, konfirmaatio 16.6.

3.Kesärippikoulu                                                                                                                                                                                                  leirijakso Haukharjassa 26.6.-2.7.2024, konfirmaatio 7.7.

4.Heinärippikoulu                                                                                                                                                                                              leirijakso Haukharjassa 4.-10.7.2024, konfirmaatio 14.7.

5.Elorippikoulu                                                                                                                                                                              leirijakso Haukharjassa 24.-30.7.2024, konfirmaatio 4.8.

sekä elokuussa 29.-1.8.2024, konfirmaatio 4.8.

Kaikilla ryhmillä lisäksi kokoontumisia kevätkaudella 2024

MISTÄ LISÄTIETOJA?

• Rippikouluikäiset seurakunnan jäsenet saavat rippikouluun liittyen postia syyskuun aikana.
  • Järjestämme rippikouluinfon Uudenkaupungin uudessa kirkossa ke 27.9. klo 19
  • Voitte ottaa yhteyttä Päivi Aaltoseen paivi.aaltonen@evl.fi      050 363 5431

MITEN ILMOITTAUDUTAAN?

Ilmoittautuminen 2.-8.10. täältä

Rippikouluihin ilmoittaudutaan sähköisesti tämän linkin kautta. Täytä lomake yhdessä huoltajan kanssa. Huomaa, että ilmoittautumislomake pyytää myös henkilötunnusta.

Ilmoittautumisen kanssa EI tarvitse kiirehtiä, sillä rippikoulupaikkoja ei täytetä ilmoittautumisjärjestyksessä. Järjestelmä pyytää valitsemaan 4 riparitoivetta. Vaikka olisitkin menossa rippikouluun muualle (esim. toinen seurakunta tai järjestö), niin muistathan ilmoittautua. Tällöinkin pitää valita muut 3 riparitoivetta.

Kun olet antanut kaikki tiedot, klikkaa lähetä ilmoittautuminen. Saat tällöin oman kaverikoodin, jonka voit halutessasi antaa max. kahdelle ystävällesi käytettäväksi omassa ilmoittautumisessaan. Saman kaverikoodin avulla järjestelmä pitää teidät yhdessä. Kaverikoodi ohittaa muut valinnat.

Tietokoneohjelma ottaa vastaan rajallisen määrän ilmoittautumisia ryhmää kohden. Varsinainen ryhmäjako tehdään aina kyseisen ryhmän ilmoittautuneiden joukosta. Kaikki eivät siis automaattisesti pääse valitsemalleen leirille, vaikka ohjelma on ilmoittautumisen ottanut vastaan. Tästä syystä harkitkaa huolellisesti myös muut riparivaihtoehdot.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää sähköistä ilmoittautumista, voit ottaa yhteyttä puh 050 3635431/Päivi Aaltonen. Paperisia lomakkeita ei siis enää käytetä, mutta voimme pyynnästö auttaa sähköisen lomakkeen täytössä tai täyttää sen puolestanne.

MITÄ RIPARIT MAKSAA?

• Uudenkaupungin seurakunnan rippileireistä peritään maksua, mutta kaupunkirippikoulu on maksuton.
  • Seurakunta tarjoaa myös mahdollisuutta anoa maksuvapautusta, jos leirimaksut syntyvät esteiksi hakea leirimuotoiselle riparille.
  • Kaupunkirippikoulu - maksuton

MILLOIN RIPPIKOULUUN JA KUKA SAA OSALLISTUA?

Useimmiten rippikoulu käydään Suomessa sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain reilusti yli 80 %. Rippikouluun osallistuminen on vapaaehtoista.

Jos lapsi on mennyt 6-vuotiaana kouluun, vanhempi voi anoa seurakuntansa kirkkoherralta lapselleen mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana eli samaan aikaan luokkakavereiden kanssa. Yhtä hyvin rippikoulun voi käydä vuotta myöhemmin.

Rippikouluun ovat kaikki tervetulleita. Jos rippikoululaista ei ole kastettu, hänet voidaan kastaa rippikoulun aikana. Jos nuori on kastettu, mutta ei ole kirkon jäsen, voi hän halutessaan liittyä kirkkoon. Konfirmoiduksi voivat tulla ainoastaan kirkkoon kuuluvat.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Aikuisrippikouluun voi osallistua myös verkossa, omassa tahdissaan ja omalla tavallaan.
(Lähde: evl.fi)

Lisätietoja:
Päivi Aaltonen, Paula Pöntinen, Jaana Kulmala, Nina Koskela (Veepa Seppänen virkavapaalla)
yhteystiedot

Nuoret piirissä pelaamassa yhdessä.