Viikolla vihille 24.4.2024 Kalannin kirkossa

Huom! Viimeinen ilmoittautumispäivä mukaan on 15.4. klo 13 mennessä.

Alttarille vaivattomasti – ilman juhlastressiä! Kirkon kotoisa tunnelma luo puitteet ikimuistoiselle hetkelle. Viikolla vihille – tapahtuma 24.4.2024 Kalannin kirkossa klo 16 alkaen.

Mikä on Viikolla vihille?

Tunnelmallinen vihkitilaisuus, jossa vihitään peräkkäin useampi pari. Siviilivihkimyksen valinneet voivat saada liitolleen kirkollisen siunauksen. Myös vihkivalan uusiminen onnistuu; tällöin paria pyydetään halutessaan tuomaan mukanaan vihkiraamattu johon pappi täydentää tiedot.

Miten ilmoittaudun mukaan?

Vihkiajat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä seurakuntatoimistosta ma-to klo 9–13 puh. 02-840 4100. Tarjolla on puolen tunnin aikoja klo 16 alkaen. Ajat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Mitä osallistuminen maksaa?

Ei mitään.

Mitä pitää tehdä ennen vihkipäivää?

Vihkiparin pitää pyytää avioliiton esteiden tutkintaa Porin aluekeskusrekisteristä tai maistraatista. Tutkinta-aika on 7 vuorokautta ja tämän jälkeen todistus postitetaan kihlaparin ilmoittamaan osoitteeseen tai lähetetään salattuna sähköpostina vihkiparille. Vihkiparin tehtävänä on tulostaa todistus ja viedä se vihkivälle papille. Todistus on voimassa neljä kuukautta. Kirkollisen vihkiminen edellyttää kirkon jäsenyyttä ja rippikoulun käymistä.

Esteiden tutkintapyynnön voi tehdä sähköisesti tästä linkistä

tai täyttämällä lomakkeen Pyyntö - vihkiminen Suomessa ja toimittamalla se Porin aluekeskusrekisteriin.

Mitä tapahtuu Viikolla vihille -päivässä?

Vihkiparia pyydetään tulemaan puolta tuntia ennen vihkiaikaa vihkikeskustelua varten. Suntio on vastaanottamassa vihittäviä kirkon edessä ja ohjaa heidät tapaamaan pappia. Kanttori soittaa alku- ja loppumarssit sekä yhden virren, jotka hääpari ilmoittaa vihkikeskustelussa papille. Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukana. Seurakunta järjestää tapahtumaan valokuvaajan, jolta vihkipari voi ostaa valokuvauksen.

Missä on jatkot?

Seurakunta tarjoaa vihkimisen jälkeen kakkukahvit vihkiparille pienelle (max. 10 hlöä) hääseurueelle. Seurakunta antaa lahjaksi vihkiraamatun.

Kalannin kirkko ulkoa
Kalannin kirkko