Häät

Avioliittoon voidaan vihkiä rippikoulun käynyt kirkon jäsen. Toinen puolisoista voi kuulua johonkin toiseen kristilliseen kirkkoon. Maallisten viranomaisten edessä solmittu avioliitto voidaan siunata kirkossa. Vihkiparin niin halutessa, voidaan aiotun avioliiton puolesta rukoilla jumalanpalveluksessa.

Viimeistään viikkoa ennen vihkimistä on suoritettava kirkkoherranvirastossa tai digi- ja väestötietovirastossa avioliiton esteiden tutkinta. Esteiden tutkinnassa selvitetään, että kihlakumppanit ovat vapaita solmimaan avioliiton. Esteiden tutkinnasta saa todistuksen, joka on toimitettava vihkivälle papille. Erityisesti kesäaikaan kannattaa vihkiaika ja -paikka varata hyvissä ajoin kirkkoherranvirastosta. Vihkiminen voidaan toimittaa kirkossa, kotona, pihalla tai jossain muussa sopivassa paikassa.

Ennen vihkimistä keskustellaan papin kanssa toimituksen kulusta. Vihkiparin niin halutessa, voidaan myös käydä kirkossa harjoittelemassa vihkikaavaan kuuluvien osien kulku. Avioliittoon vihkimisen kaavassa on monia eri toteutusvaihtoehtoja. Vihkiminen voi olla lyhyt ja koruton tai pitkä ja loistelias. Tilaisuuden musiikin vihkipari valitsee yhdessä kanttorin kanssa.

Seurakuntatoimisto avoinna ma-to klo 9-13, puh. 02-8404 100 tai uudenkaupungin.seurakunta@evl.fi

Avioliiton esteiden tutkinta -asiointipalvelu

Lisätietoa:
Häät ev-lut. kirkon yhteisillä sivuilla

Paina minut sinetiksi sydäntäsi vasten,
pane sinetiksi ranteesi nauhaan.
Rakkaus on väkevä kuin kuolema,
kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.
Sen hehku on tulen hehkua,
sen liekki on Herran liekki.
Suuret vedet eivät voi sitä sammuttaa,
virran tulva ei vie sitä mukanaan.
Jos joku tarjoaisi talot ja tavarat rakkauden hinnaksi,
hän saisi vain toisten pilkan.
Laul.l. 8: 6-7