Lapset ja ehtoollinen

Myös lapsella on oikeus saada nauttia ehtoollista.
Mitä lapselle on hyvä kertoa ehtoollisesta?

Rohkeasti lapsen kanssa ehtoolliselle

Ehtoolliselle ovat kaikki seurakuntalaiset tervetulleita.
Myös lapsella on oikeus saada nauttia ehtoollista.

Mitä lapselle on hyvä kertoa ehtoollisesta?

Ennen ehtoolliselle osallistumista on hyvä kysyä lapselta, mitä hän ajattelee osallistumisesta, ja kertoa lapselle jotain ehtoollisen merkityksestä.

Lapselle on hyvä kertoa ehtoollisesta seuraavat asiat:
♥ Ehtoollinen on Jeesuksen ystävien juhla-ateria.

On hyvä, että lapsi erottaa ehtoollisen muista aterioista. Lapselle tärkeitä kysymyksiä ovat myös käytännön yksityiskohdat: mitä ehtoollisella tapahtuu, miltä ehtoollisaineet maistuvat ja miten ehtoollispöydässä ollaan. Lapsi saa olla lapsi.

Vanhemmat osaavat parhaiten arvioida, milloin ja millaisin askelin lapsi alkaa osallistua ehtoolliselle. Aluksi lapsen voi tuoda alttarille siunattavaksi. Samalla ehtoolliskäytäntö tulee tutuksi, ja voidaan luontevasti siirtyä siihen, että lapsi nauttii ehtoollisen samoin kuin muutkin seurakuntalaiset.

Kenen kanssa ehtoolliselle?

Lapsen voivat tuoda ehtoollispöytään vanhemmat, kummit tai isovanhemmat. Tuojana voi olla myös joku muu lapsen kristillisestä kasvatuksesta vastaava aikuinen.

Ehtoollisella on mahdollista vaihtaa muutama sana. Ehtoollisen jakaja voi kysyä tai vanhempi voi kertoa hänelle, annetaanko lapselle ehtoollinen vai siunataanko hänet. Siunaaminen tapahtuu siten, että ehtoollisen jakaja laittaa kätensä lapsen päälle ja siunaa hänet kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

Jos lapsi tulee ehtoollispöytään yksin tai lapsiryhmän mukana, ei jaeta ehtoollista, vaan hänet siunataan.

Mitä ehtoollisella käytännössä tapahtuu?

Lapsi polvistuu aikuisen viereen alttarikaiteen äärellä. Pieni lapsi voi seistä tai olla aikuisen sylissä. Kädet voi laittaa ristiin alttarikaiteelle.

Lapsi saa ehtoollisen samalla tavalla kuin aikuinen. Ehtoollisleipä annetaan käteen ja pappi sanoo: "Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu." Viinin kohdalla jakaja sanoo: "Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu."

Lapselle voidaan vaihtoehtoisesti antaa pelkkä leipä tai aikuinen voi kastaa lapselle annetun leivän omassa viinipikarissaan.

Uudenkaupungin seurakunnassa noudatetaan ehtoollisenjaossa lähes aina jatkuvan pöydän käytäntöä. Se tarkoittaa, että ehtoollisen saatuaan jokainen nousee omaan tahtiinsa ja antaa paikan seuraavalle. Ehtoollisesta on tapana kiittää Jeesusta pienellä kumarruksella tai niiauksella.

Mitä kirkko opettaa ehtoollisesta?

Seurakunnan jäseneksi tullaan kasteessa. Kaste tapahtuu kerran, sen perusteella lapsella on sama oikeus ehtoolliseen kuin aikuisella.

Ehtoollinen on kuin matkaeväs. Taritsemme aina uudelleen ja uudelleen kokemuksen Jumalan anteeksiantamuksesta ja läsnäolosta.

Ensimmäiset tuhat vuotta kaikki kastetut kristityt ikään katsomatta osallistuivat ehtoolliselle. Vähitellen läntisessä kristikunnassa alettiin rajoittaa ehtoolliseen osallistumista.

Suomessa palattiin varhaisen kristikunnan käytäntöihin vuonna 1979, kun kastettu lapsi sai taas luvan osallistua ehtoolliseen yhdessä vanhempiensa tai muiden läheisten kanssa. Kirkkojärjestys sanoo: "Kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, saa osallistua ehtoolliseen yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan kirkon konfirmoidun jäsenen kanssa."

Ehtoollinen kuuluu kaikille seurakunnan jäsenille. Saamme tulla ehtoollispöytään sellaisina kuin olemme. Ehtoollinen antaa turvaa ja voimaa elämäämme. Myös lapsi tarvitsee elämäänsä anteeksiantamuksen ja siunauksen kokemusta.

♥ Ehtoollinen on Jeesuksen ystävien juhla. Jeesus on siinä itse läsnä salatulla tavalla. Hän jakaa anteeksiantamusta jokaiselle ehtoollispöytään tulevalle.
♥ Ehtoollinen on yhteyden ateria, ilon ja kiitoksen ateria. Se on myös muistoateria. Se ilmaisee kristillistä toivoa. Siinä tunnustaudutaan Jeesuksen opetuslapsiksi.

Tervetuloa ehtoolliselle!

Ladattava tiedosto tästä

Kuvassa pienet ehtoollisvälineet ja ehtoollisleipiä.
Ehtoolliselle ovat kaikki seurakuntalaiset tervetulleita.