Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit 2018

Tulokset 2018 löydät tästä.

Valtakunnallisesti vaalien viestintä tapahtui #minunkirkkoni -teeman alla.

-  Mitä sinulle kirkko merkitsee tämän päivän Suomessa ja kotiseurakunta Uudessakaupungissa?
-  Minkä asioiden puolesta haluaisit seurakuntasi tekevän työtä?
-  Miten osaamme parhaalla tavalla olla hyvän ja pyhän puolesta?

Mistä seurakuntien luottamushenkilöt päättävät?

Seurakuntavaaleissa valitaan seurakunnan toimintaa suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvoston jäsenet. Seurakuntien luottamushenkilöt suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa.
Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista. Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja seurakunnan toimintaa ohjaavasta toimintasuunnitelmasta, rakennushankkeista/kiinteistöjen myynneistä, avustuksista, monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista, seurakunnan toiminnan painotuksista ja tilojen käytöstä.

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Vuoden 2018 seurakuntavaaleissa ääniä annettiin 1952. Äänestysprosentti oli 19,3.

Edellisissä seurakuntavaaleissa 2014 Uudessakaupungissa oli ehdokkaita yhteensä 78.

Kirkkoherra rohkaisee asettumaan ehdolle seurakuntavaaleissa, lisää tästä

VAALIKUULUTUKSET 2018

Kuulutus 1, Ehdokasasettelua ja valitsijayhdistyksiä koskeva kuulutus tästä

Kuulutus 2, Äänioikeutettujen luetteloa koskeva kuulutus tästä