Tiedote koskien hautajaisia Korona-epidemian aikana

Uudenkaupungin seurakunta 19.3.2020

Tiedote koskien hautajaisia Korona-epidemian aikana

Kirkollisiin toimituksiin annettu kymmenen osallistujan enimmäismäärä on herättänyt paljon kysymyksiä. Erityisesti se on noussut esiin hautaan siunaamisten osalta. Tämä on ymmärrettävää, koska läheisen kuolema ja hautaan siunaaminen koskettavat surevia syvästi.

Piispojen 18.3. antaman tarkennetun ohjeistuksen mukaan hautaan siunaamisissa voivat pastoraalisista syistä olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun 10 henkilön rajan.

Kuka on lähiomainen

Lähiomaisiksi katsotaan vainajan puoliso, lapset ja vanhemmat sekä hänen veljensä ja sisarensa. Vainajan puolison lapset ja vanhemmat katsotaan myös lähiomaisiksi (ns. uusio-perhetilanteissa).

Vainajan veljellä ja sisarella tarkoitetaan myös veli- ja sisarpuolta, samoin ottoveljeä ja ottosisarta.

Yleislinjana on edelleen 10 hengen tilaisuus

Yleisenä rajana pysyy edelleen rajoitus kymmeneen osanottajaan. Näihin 10 henkilöön sisältyvät myös kantajat (mutta eivät seurakunnan työntekijät). Tämän peruste on vakava tartuntatautitilanne ja pyrkimys hillitä koronaviruksen leviämistä, mikä voi olla vaarallinen erityisesti vanhuksille ja riskiryhmiin kuuluville. Seurakunta toivoo kaikkien ymmärrystä tälle tosiasialle.

Jos hautaan siunaamisesta muodostuu lähiomaisten siihen osallistuessa yli 10 hengen tilaisuus, tulee kaikin käytettävissä olevin keinoin pyrkiä välttämään tartuntariskiä esimerkiksi niin, että osallistujat ovat siunauskappelissa tai haudalla riittävän etäällä toisistaan. Luonnollisesti on selvää, ettei vähänkään hengitystieoireita saaneen henkilön tule osallistua siunaustilaisuuteen.

Muistotilaisuuksien järjestäminen

Yllä mainitut periaatteet koskevat myös seurakunnan tiloissa järjestettäviä muistotilaisuuksia. Näissä poikkeusoloissa huomautetaan mahdollisuudesta järjestää muistotilaisuuksia myös myöhemmin, kun epidemia-tilanne on rauhoittunut. Seurakunnan työntekijät ovat mielellään käytettävissä tällöin, vaikka nyt epidemian aikana he joutuvat pidättäytymään tilaisuuksista voidakseen turvata työkykynsä läpi kriisivaiheen.

Hyvät käytänteet epidemia-oloissa

Edelleen muistutetaan yleisestä varovaisuudesta ja hyvistä käytänteistä epidemia-oloissa. Huolehdimme parhaamme mukaan käsien pesusta, emme kättele toisiamme ja pyrimme pitämään riittävän turvaetäisyyden toisiimme.

Kiitämme ymmärryksestänne ja hyvästä yhteistyöstä. Herra on meidän Paimenemme – tänäänkin.

Uudessakaupungissa torstaina 19.3.2020

Juhana Markkula