Pitkäperjantain iltamusiikki: Tenebrae - renessanssimusiikin helmi (U)

pe 29.3. klo 18.00
Lauluyhtye Cantus Alaudaen laulajat kesäisessä kalliomaisemassa

Uudenkaupungin Uusi kirkko

Pitkäperjantain iltamusiikki klo 18 Uudessa kirkossa. Don Carlo Gesualdon säveltämät pitkäperjantain Tenebrae-responsoriot tulkitsee vokaaliyhtye Cantus Alaudae (joht. Debra Gomez-Tapio).

Perinteisessä Pitkäperjantain Iltamusiikissa 29.3. klo 18 Uudenkaupungin Uuden kirkon holvit soivat loisteliaan, kärsimysaiheisen renessanssimusiikin sävelin. Esiintymässä on tuon aikakauden musiikkiin erikoistunut Vokaaliyhtye Cantus Alaudae. Se tulkitsee italialaisen renessanssimestari Don Carlo Gesualdon pitkäperjantai-aiheisia, 6-äänisiä Tenebrae-lauluja. Tenebrae viittaa pimeyteen, johon seurakunta Hiljaisella viikolla vaipuu muistellessaan Kristuksen kärsimyksiä. Gesualdon 1500-luvulla syntyneet, ilman säestystä laulettavat rukoushetkien laulut vangitsevat Kristuksen ahdistuksen ja surun ilmaisuvoimaisesti ja värikkäästi. Hänen sävellyksissään musiikin ja tekstin suhde on aina hyvin läheinen.

Vokaaliyhtye Cantus Alaudae on Turun ja Tampereen seudun vanhan musiikin laulajien kokoonpano, jonka jäsenet Kaisa Kelloniemi ja Anu Mattila, sopraano, Elina Aho-Kuusama, altto, Mats Lillhannus, tenori, Lauri Solin, baritoni ja Pekka Alonen, basso ovat musiikin ammattilaisia. Uusikaupunkilainen heistä on Crusell-viikon toiminnanjohtajana työskentelevä Elina Aho-Kuusama. Yhtyettä johtaa yhdysvaltalaissyntyinen vanhan musiikin ekspertti Debra Gomez-Tapio.

Konsertin järjestävät yhteistyössä Uudenkaupungin seurakunta ja Tampereen vanhan musiikin ystävät ry.
Ohjelma ovelta 15/10 €. Lämpimästi tervetuloa!
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä
  • Musiikki Musiikki