Pitkäperjantain iltamusiikki Uudenkaupungin Uudessa kirkossa

Uudenkaupungin kirkossa on parinkymmenen vuoden ajan järjestetty pitkäperjantain iltana iltamusiikkikonsertteja.  Tänä vuonna konsertissa soivat viola da gamba ja Uudenkaupungin kirkon historialliset Marcussen&Son –urut. Perjantaina 30.3. klo 18 alkavassa konsertissa musisoivat gambisti ja sellotaiteilija Varpu Haavisto ja urkuri Kari Vuola, joilta ilmestyi syksyllä 2016 erinomaisia arvosteluja saanut levy ”Crossings”. Iltamusiikki avaa Haaviston ja Vuolan kanssa sovitun neljän konsertin sarjan vuosina 2018 ja 2019 Uudenkaupungin seurakunnan eri kirkoissa. Konserttien punaisena lankana on esittää Johann Sebastian Bachin kaikki kuusi sonaattia uruille (ns. triosonaatit) niin, että urkujen kanssa soittaa yhtä stemmaa viola da gamba. Pitkäperjantain iltamusiikissa kuullaan myös mm. Arvo Pärtin Pari Intervallo ja Toivo Kuulan Ave Maria tämän harvinaisen soitinyhdistelmän soittamana. Musiikin lomassa kuullaan pitkäperjantain Raamatun tekstejä. Lukijana on Ari Hirvonen.

Iltamusiikkiin on pitkäperjantaina vapaa pääsy. Vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu menee Yhteisvastuukeräykseen.

Varpu Haavisto on gambisti ja sellotaiteilija, jonka kiinnostus uusien polkujen löytämiseen on vienyt hänet sekä etsimään harvinaisempia vanhan musiikin käsikirjoituksia että työskentelemään nykysäveltäjien kanssa. Hänen repertuaarinsa käsittää musiikkia 1400-luvulta nykypäivään, ja erityisesti häntä kiinnostaa eri taiteenlajien yhdistäminen konserttikokonaisuuksiksi. Haavisto on sekä kantaesittänyt että tilannut monien suomalaissäveltäjien musiikkia. Kesällä 2016 valmistui säveltäjä Matthew Whittallin teos ”The Violet and the Vine”, joka Haaviston ja cembalisti Assi Karttusen tilausteos. Yhteistyö säveltäjä Olli Kortekankaan kanssa tuotti monta teosta viola da gamballe, ”Crossing the Five Rivers” (urut ja gamba 2008), ”Pietà” (2010), sarja sopraanolle, cembalolle ja gamballe A.Ahmatovan runoihin, ”Offertorium” (2012) ja ”Ai margini della luce”(2013) soologamballe. Syksyllä 2016 ilmestyi hänen ja urkuri Kari Vuolan levy ”Crossings” (Alba records, ABCD 401), joka on saanut erinomaisia arvosteluja kriitikoilta. Myös pedagogia on Haavistolle tärkeä alue. Hän on toiminut sellonsoiton, gambansoiton ja vanhan musiikin opettajana Sibelius-akatemiassa, Metropoliassa, Tampereen musiikkiakatemiassa ja Pirkanmaan musiikkiopistoissa.

Kari Vuola opiskeli kirkkomusiikkia ja urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa Helsingissä vuosina 1982-1990. Vuonna 1990 hän suoritti urkujensoiton A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin Kari Jussilan johdolla ja antoi Sibelius-Akatemian järjestämän ensikonsertin Helsingin tuomiokirkossa. Vuosina 1992-94 hän opiskeli solistista urkujensoittoa Tanskan Kuninkaallisessa Musiikkikonservatoriossa professori Hans Fagiuksen johdolla. Musiikin tohtoriksi Vuola valmistui Sibelius-Akatemian taiteilijakoulutuksesta vuonna 2001. Kari Vuola on konsertoinut runsaasti eri puolella Suomea sekä Itävallassa, Latviassa, Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa, Unkarissa, Venäjällä, Virossa ja Yhdysvalloissa. Hän on tehnyt useita nauhoituksia Suomen Yleisradiolle sekä esiintynyt mm. Latvian ja Viron radioissa. Kesällä 2008 hän julkaisi englanninkielisen kirjan Max Regerin urkumusiikista. Merkittävää yhteistyötä Vuola on tehnyt useiden kansainvälistä tasoa olevien laulajien ja instrumentalistien kanssa. Vuola on ensiesittänyt Juhani Haapasalon, Eero Hämeenniemen, Jouni Kaipaisen, Harri Kerkon, Olli Kortekankaan, Jyrki Linjaman, Jukka Linkolan, Hannu Pohjannoron ja Aulis Sallisen sävellyksiä.

2018-03-27 08:17:00.0