Kirkollisveroprosentit pysyvät ennallaan vuonna 2017

Vuonna 2017 kirkollisvero on seurakunnasta riippuen 1-2 prosenttia. Pienintä eli yhden prosentin tuloveroa peritään viime vuoden tapaan Turun ja Kaarinan, Helsingin, Espoon, Vantaan sekä Kauniaisten seurakuntayhtymissä sekä Porvoon hiippakuntaan kuuluvissa Olaus Petrin seurakunnassa ja Saksalaisessa seurakunnassa. Uudenkaupungin seurakunnan veroprosentti on 1,5.

Seurakuntia on tasan 400

Vuoden alussa tapahtuneiden seurakuntaliitosten myötä seurakuntien määrä on laskenut kahdeksalla viime vuoden 408 seurakunnasta. Näin ollen vuonna 2017 evankelis-luterilaisia seurakuntia on tasan 400 ja seurakuntatalouksia 279.

Seurakuntaliitokset hiippakunnittain 1.1.2017 alkaen:

Turun arkkihiippakunta

Oripään seurakunta lakkautetaan ja liitetään Pöytyän seurakuntaan. Seurakunnan alueena on Oripään kunnan ja Pöytyän kunnan alue. Laajentuneen seurakunnan nimenä on Pöytyän seurakunta.

Luvian seurakunta lakkautetaan ja liitetään Eurajoen seurakuntaan. Laajentuneen seurakunnan alueena on Eurajoen kunnan alue. Seurakunnan nimenä on Eurajoen seurakunta.

Tampereen hiippakunta

Padasjoen, Kärkölän ja Kuhmoisten seurakunnat lakkautetaan ja liitetään Hollolan seurakuntaan. Laajentuneen seurakunnan alueena on Kuhmoisten kunnan, Kärkölän kunnan, Padasjoen kunnan ja Hollolan kunnan alue. Laajentuneen seurakunnan nimenä on Hollolan seurakunta.

Mikkelin hiippakunta

Kotkan, Kymin, Langinkosken seurakunnat ja Kotka-Kymin seurakuntayhtymä lakkautetaan. Tilalle perustetaan uusi Kotka-Kymin seurakunta, jonka alueena on Kotkan kaupunki.

Kuopion hiippakunta

Rääkkylän seurakunta lakkautetaan ja liitetään Kiteen seurakuntaan. Seurakunnan alueena on Rääkkylän kunnan ja Kiteen kaupungin alue.

Lisätiedot:

Tiedot vuoden 2016 verotilityksistä ja kirkollisveroprosenteista 2017, Sakasti-palvelu: Seurakunnat vuonna 2017, Sakasti-palvelu
Pasi Perander, taloussuunnittelupäällikkö, Kirkkohallitus, pasi.perander@evl.fi, p. 050 349 6902

Wed Jan 04 14:41:26 EET 2017