Joulu - yllätysten aika

Joulu ensimmäinen taisi yllättää pyhän perheen. He olivat matkalla keisarin käskystä. Majapaikat olivat täynnä ja niin lapsi syntyi seimeen, eläinten syöttöastiaan.

Joulu yllätti myös paimenet. He olivat arkisessa yötyössä. He olivat varmasti nähneet laumojaan vartioidessa kaikenlaista, mutta enkelivartioon he eivät olleet tottuneet.

Joulu on yllätysten aikaa. Näin voimme todeta ensimmäisestä joulusta ja näin voimme todeta myös omasta joulustamme tänä erikoisena vuonna. Kaikkea olemista ja elämistä sävyttää pieni, silmin näkemätön virus ja sen aikaansaama pandemia. Sen vaikutuksesta emme voi kokoontua normaaliin tapaan kirkkoihin vaan oman seurakunnan yhteiset hetket toteutuvat netin välityksellä.

Toki TV ja radio välittävät kirkon kansallisia tilaisuuksia. Monen suomalaisen jouluaattoon kuuluu mm. joulurauhan julistus Turun vanhalta suurtorilta. Tähän on nyt tyytyminen myös täällä Uudessakaupungissa, kun perinteistä omaa tapahtumaa ei voida järjestää. Turussakin julistus luetaan ilman läsnä olevaa yleisöä.

Moni miettii, miten viettää joulua nyt, kun niin moni perinteinen asia on toisin. Voi olla, että perheiden ja sukujen kokoontuminen on sekin joiltain osin estynyt. Samalla monille meistä joulu on tänäkin vuonna – ja ehkä aivan erityisesti juuri nyt – yhteen tulemista nimenomaan lähimpien kanssa.

Tänä vuonna yksi joulun yllätyksistä voisi kenties olla havahtuminen siihen, miten läheltä tärkeät asiat löytyvät. Katso ympärillesi, katso läheisiäsi, katso kattoa pääsi päällä. Katso lahjapaketteja, olivatpa ne millaisia hyvänsä. Katso joulupöydän antimia. Ja katso joulupuuta, kotona tai kylillä. Kaikki tuo mitä näet, eikö se ole Jumalan suurta lahjaa?

Minulle tämä joulun aika on nostanut mielen päälle ajatuksen keskittymisestä joulun alkukertomukseen. Perinteisesti kodeissa on ennen aaton ruokailua luettu Jouluevankeliumi (Luukas 2:1-20). Nyt kun emme voi kokoontua kirkoissa, ehkä voimme vahvistaa tätä perinnettä? Joku saattaa täydentää kotoista hetkeä laulamalla Enkeli taivaan (virsi 21) tai Maa on niin kaunis (30). Sanat on helppo hakea vaikka netistä.

Joulu ensimmäinen tuli sen kokijoille yllättäen. Se on inhimillinen näkökulma. Jumalan näkökulmasta kaikki kävi niin kuin piti. Joulun suuri yllätys oli siinä, että Jumala tuli meitä ihmisiä niin lähelle, kuin vain pieni lapsi seimessä voi tulla. Jeesus-lapsesta sanottiin, Jumala meidän kanssamme.

Joulun sanoma on: et ole yksin! Joulu on tässä ja nyt, siinä missä olet.

Yllättävän hyvää joulua kaikille.

Juhana Markkula
Kirkkoherra