Kalannin seurakuntakoti

Pyhän Olavin tie, Kalanti

Olli Kestilän suunnittelema Uudenkaupungin seurakuntakoti on otettu käyttöön vuonna 1964 ja  laajennettu vuonna 1980.

Juhlasali on säilynyt hyvin alkuperäisenä.  Suuret riippuvat valaisimet ovat Lisa Johansson-Papen suunnittelemat. Salin etuosan kattovalaistus on toteutettu Wirkkalan Wir-lampuin.

Etuosan korokkeen ja tuulikaappien seinät ovat Nilsiän liusketta (kvartsiittia).

Juhlasalissa on myös kookas, yli viisi metriä korkea, taiteilija Raimo Aarraksen suunnittelema lasimaalaus vuodelta 1986. Varat työhön on saatu tuntemattomalta lahjoittajalta.

Juhlasalin kalusteet ovat Sope-kalusteen valmistamat.

Väkimäärä

Juhlasaliin mahtuu normaalilla kalustuksella 120-130 henkilöä pöytien ääreen, lisäksi seinän vierustoilla on 20 tuolia.

Erikoisjärjestelyillä pöytien ääreen mahtuu ruokailemaan150-160 henkilöä.

Esteettömyys

Rakennukseen on Inva-sisäänkäynti talon takaa, kerhohuoneen kautta. Suunnitteilla on myös inva- tai porrashissin asennus lähiaikoina (v. 2017).

Näkövammaisia ei tiloissa ole erityisesti huomioitu.

Muut seurakuntakodin tilat

• kokoustila 8-10 hengelle
  • kaksi kerhohuonetta
  • nuortenkämppä, jossa sohvat ja minikeittiö

Keittiön varustelu

Keittiössä on kaikki ruuanvalmistukseen tarvittavat välineet ja astiat, mm.

• iso liesi, kaksi suurta uunia (ei kiertoilma), lämpökaappi ja mikroaaltouuni
  • kylmiö, jääkaappi
  • Kenwood yleiskone (pieni), käsivatkain
  • astianpesukone
  • termossäiliö kahville (hanalla varustettu) ja kaksi Metoksen kahvinkeitintä, joihin on monta pannua (pannullisesta tulee noin 15-17 kupillista).

Perusastiasto n. 150 hengelle:

• kahviastiasto
  • syvät  ja matalat lautaset

Lisäksi jälkiruokakulhoja noin 120 kpl.

Tarjoiluastiat ja -ottimet.

Jääkaapissa on suuri pakastelokero, joten jäätelö yms. tarjoilut onnistuvat.

Tekninen valmius

valkokangas ja videotykki (dataprojektori). Tietokonetta ei ole.

Äänentoisto:
Juhlasalissa on kolme mikrofonia, joista yksi langaton.
Äänentoistoon on liitetty myös kuulolaite-silmukka (Induktiosilmukka).

Äänentoistolaitteisiin on helppo liittää esim. cd-soitin, mp3-soitin, puhelin tai kannettava tietokone.
Kannettavan tietokoneen liittämismahdollisuudesta on etua mm. PowerPoint- ja elokuvaesityksissä.

Muuta

Juhlasaliin voidaan kattaa

• Iittalan Kastehelmi-tuikut ja pienet maljakot kaikille pöydille.
  • hopeiset kynttilänjalat (12 kpl ) esim. muistotilaisuuksiin.

Tarvittaessa voidaan kattaa ruokatarjoilu keittiön lähellä olevaan tarjoiluhuoneeseen, ja kahvipöytä tehdä valmiiksi ns. vanhaan tarjoiluhuoneeseen.

Kalannin seurakuntakoti kesäpäivänä