Kirkkoesineiden aarteet esiin!

Nyt selvitetään meidän seurakuntamme jokaisen kirkon, kappelin, kellotapulin ja seurakuntatalon kirkolliset esineet! Seurakunnassamme on aloitettu arvoesineiden inventointitutkimus: kirkolliset esineet ehtoollisvälineistä taide-esineisiin ja soittimiin, kiinteä sisustus, huonekalut, kirkkotekstiilit - kaikki selvitetään. Kaivetaan siis kirkkoesineiden aarteet esiin, jotta meillä on ajantasainen tieto yhteisestä kulttuuriomaisuudestamme.

Onko sinulla tietoa seurakuntamme alueen kirkkojen esineistä, niiden historiasta tai käytöstä? Onko hallussasi vanhoja kuvia kirkkojen tai kappelien sisätiloista? Onko sinulla muistoja seurakuntamme alueen kirkollisesta elämästä?

Kerro meille tietosi tai muistosi, jotta saadaan meidän yhteinen kirkollinen kulttuuriperintömme talteen. Tule näyttämään vanhoja valokuvia, tule kertomaan tietosi tai muistosi. Tule tapaamaan seurakuntamme kulttuuriperinnön tutkijaa. Lähetä viesti tai soita. Ole rohkeasti yhteydessä pienestäkin tiedonmurusesta!

Marja Tanhuanpää
tutkija
Uudenkaupungin seurakunta

marja.tanhuanpaa@evl.fi

Puh. 050 - 366 2436

Tutkija työssään Kalannin kirkossa.

Mustavalkoisia kuvia Uudenkaupungin Vanhasta kirkosta.

Pyhämaan kirkon saarnatuolikin inventoidaan.