Seurakunta myy taideteoksia

Ulkokuva seurakuntakeskuksen pääovista

Uudenkaupungin seurakunnan seurakuntakeskuksessa on taiteilija Hannu Väisäsen taideteoksia. Merkittävimmät teokset ovat seurakuntasalissa ja kahviossa. Lisäksi seurakuntakeskuksessa on useita Väisäsen grafiikoita. Kirkkoneuvosto päätti 21.6. kokouksessaan, että seurakunta myy Väisäsen teokset. Seurakuntalaisilta on tullut pitkään palautetta seurakuntakeskuksen yleisestä symboliikasta sekä taideteoksista. Tutumpien kristillisten symbolien puuttumista rakennuksen julkisivusta sekä sisätiloista on ihmetelty. Seurakunnan päättäjät tiedostavat myös sen, että osa seurakuntalaisista on teoksiin kiintynyt ja siksi keskustelu päätöksen ympärillä on kiihtynyt.

Kirkkoherra Juhana Markkula on henkilökohtaisesti pahoitellut taiteilija Hannu Väisäseltä, että hänen kanssaan ei keskusteltu jo päätöstä valmistellessa. Se olisi ollut paikallaan, vaikka seurakunnalla onkin laillisesti oikeus päättää itse omaisuudestaan.

Kirkkoneuvoston päätös oli periaatepäätös, jonka perusteella myyntiä voidaan valmistella. Mitään aikataulua ei ole asetettu, eikä myynnillä ole kiire. Teoksia ei ole päätetty myydä huutokaupassa vaan kahta taidehuutokaupan yritystä pyydettiin antamaan arvio teosten hinnasta päätöksen valmistelua varten. Joka tapauksessa asia tulee syksyllä uudelleen kirkkoneuvoston kokoukseen.

2023-06-30 23:04:00.0