Ende und Beginn -kirkko-oopperasta ylimääräinen esitys ensi keskiviikkona klo 21

oopperan logo

Ensi keskiviikkona 11.8. Uudenkaupungin Uudessa kirkossa kantaesitettävästä Ende und Beginn -kirkko-oopperasta järjestetään ylimääräinen iltanäytös. Kello 18 alkava kantaesitys on jo loppuunmyyty. Oopperan työryhmä on päättänyt esittää teoksen samana iltana myös kello 21. Työryhmä haluaa näin tarjota uuden oopperan mahdollisimman suurelle yleisölle koronarajoituksista huolimatta. Uudenkaupungin Uudessa kirkossa istumapaikat on suunniteltu turvavälejä noudattaen. Voimassa on myös vahva suositus käyttää kasvosuojaa. Iltanäytöksen lippuja saa Uudenkaupungin matkailutoimistosta sekä osoitteesta lippu.fi.

Ajatus Dietrich Bonhoefferin ns. vankilakirjeisiin pohjautuvasta oopperasta on alun perin oopperalaulaja Nicholas Söderlundin idea - otsikossa viitataan Bonhoefferin viimeisiin jälkimaailmalle säilyneisiin sanoihin. Oopperan säveltäjä Olli Kortekangas on koonnut myös teoksen libreton Bonhoefferin runojen ja päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Söderlundin lisäksi lavalla nähdään tanssija-koreografi Minna Tervamäki, joka toimii myös oopperan ohjaajana.

Kirkko-ooppera Ende und Beginn on tiivis, yksinäytöksinen syväluotaus oikean ja väärän, pasifismin ja väkivallan oikeutuksen sekä syyllisyydentunteen ja armon kysymyksiin Bonhoefferin omiin teksteihin sävellettynä. Urkujen ja pienen soitinyhtyeen musiikki sekä tanssijan ilmaisu luovat puolestaan siltoja sellaisiin tunteiden kerrostumiin, jotka pakenevat viisaimpiakin sanoja.

Keskiviikkona 11.8. alkaa myös Uudenkaupungin III Rauhan Symposium, jonka yhteydessä kello 16.30 - 17.30 Uudenkaupungin seurakuntakeskuksessa (Koulukatu 6) on luentotilaisuus otsikolla: Kuka oli Dietrich Bonhoeffer ja miten syntyi ooppera Ende und Beginn? Piispa emeritus Kaarlo Kalliala ja säveltäjä Olli Kortekangas luennoivat.

2021-08-05 16:45:00.0