Kupperskeikka - Kirkkoherran kolumni paastonaikaan

Kirkkoherra moottorikelkan kyydissä lumisessa maisemassa

Yksi valonpilkahdus Korona-vuoden ankeudessa on ollut Folke Rundqvist, tuo Ruotsin Uumajasta tuleva diskotanssin opettaja, johon olemme saaneet tutustua Putous-ohjelmassa lauantai-iltaisin. Folken sketsihahmo on valoisan persoonansa ja omaperäisen suomenkielensä myötä tuonut iloa ja positiivisuutta keskelle meitä kaikkia koettelevia aikoja.

Diskotanssi tuli Folken elämään, kun hänen mummonsa laittoi Abban Waterloon soimaan. Tuo hetki oli ”kupperskeikka”, todellinen käännekohta Folkelle. Musiikki vei mukanaan ja tanssi vaihtoi kaamosmasennuksen kevään valoon.

Valoa ja iloa talveen on tuonut myös lumipeite, josta olemme saaneet tänä vuonna nauttia etelässäkin. Hiihtolomalla tuli tehtyä isä-poika-reissu Lapin lumille, Korona-varovaisuutta noudattaen. Lapin matkalla koettiin myös oma kuperkeikka, kun ajoin moottorikelkalla pöpelikköön. Hieman liian lujaa pariin pomppuun ennen mutkaa ja siitä ulos uralta parin taipuisan koivun hidastamana. Kelkka pysähtyi seuraavaa puuta päin ja mies lensi voltilla tangon yli kahden koivun välistä pehmeään hankeen.

Kun olin hetken istunut hangessa ja kuulostellut kuntoa, nousin ylös ja saatoin todeta, ettei mitään osumia ollut tullut. Kaikki kunnossa. Samalla mietin tietysti vaihtoehtoja. Kelkka olisi voinut törmätä suoraan isompaan puuhun tai volttini olisi voinut päätyä kivikkoonkin. Henki olisi voinut lähteä, pysyviä vammoja olisi voinut tulla.

Tällainen kuperkeikka saa pohtimaan asioita. Mikä lahja elämä onkaan. Mihin elämäänsä tulisi käyttää? Kun teemme matkaa kohti pääsiäistä, voimme kysyä millaisen ”kuperkeikan” Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus saivat aikaan? Miltä elämä näyttää pääsiäisen jälkeen, tyhjän haudan näkökulmasta?

Paasto ja pääsiäinen tarjoavat tilaisuuden arvioida omaa elämäänsä. Mikä tarina meitä ohjaa? Sekulaarin materialismin haudan pimeyteen päättyvä tarina? Vai ylösnousemukseen ja ikuisen elämän valoon johtava tarina? Jos tuo jälkimmäinen, miten se näkyy ja vaikuttaa päivissämme? Pitäisikö tehdä ”kupperskeikka”?

Juhana Markkula
Kirkkoherra