Konfirmaatiomessuja voidaan viettää ilman osallistujamääriä koskevia rajoituksia

Rippialboja nuorten päällä

KONFIRMAATIOT UUDENKAUPUNGIN SEURAKUNNASSA
ELO-SYYSKUUSSA 2020

Päivitetty ohje 5.8.2020

Valtioneuvosto on 17.6.2020 linjannut, että kokoontumisrajoituksia lievennetään 1.8.2020 alkaen. Linjauksen mukaan alle 500 henkilön yleisötilaisuuksia voidaan 1.8.2020 alkaen viettää ilman erityisehtoja.

Tämä tarkoittaa sitä, että Uudenkaupungin seurakunnan konfirmaatiomessuja  voidaan elo-syyskuussa viettää ilman osallistujamääriä koskevia rajoituksia. Turvavälit on kuitenkin edelleen huomioitu ja jumalanpalvelusvieraita pyydetään istumaan merkityillä riveillä.

Ehtoollinen jaetaan konfirmaatiomessuissa poikkeuksellisesti vain konfirmoitaville nuorille ja heidän rippikouluryhmänsä isosille ja työtekijöille. Riskiarviomme mukaan ehtoollisen vietto ei ole valitettavasti mahdollista turvallisesti konfirmaatiomessun koko läsnä olevan seurakunnan kanssa. Toivomme ymmärrystä tälle poikkeustilanteessa.

Konfirmaation yhteydessä nuoret siunataan. Siunaamiseen kutsutaan yksi kummi tai kummin ollessa estynyt joku toinen nuorelle tärkeä aikuinen. Ryhmän pappi antaa tarkemmat ohjeet siunaamisen toimittamisesta messussa.

Pandemia-tilanteen kehitystä seurataan ja Covid 19-viruksen mahdollisen ”2. aallon” sattuessa ohjeistuksiin voi tulla muutoksia.

Iloitsemme siitä, että näillä erityisjärjestelyillä voimme kuitenkin viettää konfirmaatioita.

Lisätietoja antavat allekirjoittaneen ohella rippikouluryhmien papit ja nuorisotyönohjaajat.

Yhteistyöstänne kiittäen,

Juhana Markkula