Yhteisvastuukeräys 2016 tukee nuoria

yhteisvastuu_sydan_vari.jpg

Nuorten syrjäytymisen ehkäisy partion avulla -hankkeella rahoitetaan paikallistason projekteja. Tavoitteena on helpottaa erityisryhmien, kuten maahanmuuttajien, tukea tarvitsevien sekä vähävaraisten osallistumista partiotoimintaan. Lisätietoa www.yhteisvastuu.fi.

Yhteisvastuukeräyksen ulkomaisena kohteena vuonna 2016 on Uganda, jossa tuetaan nuorten koulutusta ja toimeentuloa.

Yhteisvastuukeräyksen ulkomaan kohteet ovat vuoden 2016 alusta lähtien Uganda, Lähi-itä, Haiti, Myanmar ja Keski-Afrikan tasavalta. Vanhoista kohdemaista pois jäävät Mosambik ja Kambodža. Tilalle nousevat Myanmar ja Keski-Afrikan tasavalta.

Kohteiden vaihtuminen johtuu hallituksen kehitysyhteistyöhön kohdistamista leikkauksista. Tulevana vuonna Kirkon Ulkomaanapu joutuu lopettamaan työnsä viidessä maassa. Yksi näistä on vuoden 2016 yhteisvastuukeräyksen esimerkkikohteeksi jo valittu Mosambik. Myöskään Kambodža ei ole näistä syistä jatkossa keräyskohde.

Tänä vuonna  kerättävillä varoilla tuetaan Ugandan Rwamwanjan pakolaisleirille rakennettavaa ammattikoulua, jossa koulutetaan tuhat Kongon pakolaista sekä paikallista nuorta vuoteen 2017 mennessä. Perinteisen pakolaisleirin sijaan Rwamwanja on valtavan maalaiskylän kaltainen alue, jolla pakolaiset ja paikalliset asuvat yhdessä. Yhteensä Rwamwanjan leirissä asuu noin 60 000 pakolaista. Lisää saapuu noin 500 ihmisen viikkotahdilla.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia käytetään Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun.

Yhteisvastuukeräys avataan sunnuntaina 7.2.2016. Pyhäillan messussa klo 18 Uudenkaupungin seurakuntakeskuksessa, Koulukatu 6

Lipaskeräykset:

Uudenkaupungin kantakaupungin alueella lauantaina 5.3. ja Kalannissa 2.4.

- Yhteisvastuukerääjäksi voit ilmoittautua p. 050 3634 105/Arja Kalliopaasi.

Yhteisvastuu tv:ssä

- Keräyksen avajaisjumalanpalvelus lähetetään suorana Kuopion tuomiokirkosta Yle TV1:ssä sunnuntaina 7.2.2016 kello 10.

- Tasavallan presidentin keräyksen avauspuhe lähetetään Yle TV1:ssä kello 12.

Yhteisvastuun tv-dokumentit suomalais- ja ugandalaisnuorten elämästä Ylen kanavilla keväällä 2016 sekä osoitteessa yhteisvastuu.fi 7.2. alkaen.

Lisätiedot: Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen, Kirkkopalvelut ry, p. 0400 870 041, tapio.pajunen@yhteisvastuu.fi.

Mon Feb 08 15:20:00 EET 2016