Pamprinniemen luontopolun avaus 7.6 klo 18

päällekäin erilaisia Paavalin elämään liittyviä Raamattu- kuvituksia ja tekstejä

Luontopolun varrella on taidokkaasti kuvitettuja Raamattuaiheisia tauluja

Lähtö klo 18 Hauintiellä olevalta parkkipaikalta.
Niemen kärjessä hartaus ja kahvitarjoilu.

Pamprinniemen raamattuluontopolku

Pamprinniemi on seurakunnan omistuksessa oleva Natura 2000 –verkostoon kuuluva luonnonsuojelualue. Niemeä kiertää noin 4.5 kilometrin pituinen luontopolku, jonka varrelle on sijoitettu Raamattu-aiheisia tauluja. Kapean niemen maisemat ovat yllättävän moninaiset. Koillispuolen kuusivaltainen lehtomainen kangasmaasto kalliomännikköä, suopursua ja muita rämekasveja kasvavine kalliosoistumineen vaihtuu polun edetessä merenrannan avokallioon ja tervalepikkoon. Kallioiden lomassa on siellä täällä kivikkoisia hiekkarantoja. Alueella on myös runsas linnusto, jota polun varrella voi tarkkailla.

Pamprinniemen raamattuluontopolku perustettiin vuonna 2003-2004. Idea luontopolkuun tuli nykyään Pyhämaan kappeliseurakunnan kappalaisena toimivalta Juhani Kapiaiselta. Juhani kertoo, että ajatus raamattuluontopolkuun syntyi hänen edellisessä työpaikassaan Siikaisten seurakunnassa, missä on vastaavan tapainen vanhaan aarnimetsään sijoittuva luontopolku seurakunnan mailla.

Pyhämaassa raamattuluontopolun Hauinlahden puoleinen metsäpolku suunniteltiin maastoon kun päätös polun tekemisestä syntyi. Merenpuoleinen osuus sen sijaan on ollut olemassa jo pitkään. Niemen päässä on suuri puinen risti, mikä on pystytetty jo 1970-luvulla. Risti sijaitsee Piispanhaminaksi nimetyssä paikassa, mihin tarinan mukaan itse piispa Henrik rantautui ensimmäisellä ristiretkellään 1100-luvulla. Tarina kertoo, kuinka piispa saapui siunaamaan Pahamaata ja siunauksellaan karkotti täällä asustaneet hiidet, jotka sitten seilasivat punaisilla paasilla Pamprinniemen (aiemmin Pampurinniemi) kärjestä merelle.

Luontopolun varrelle on sijoiteltu tauluja, joissa on Raamatun tekstejä ja aiheeseen liittyvä kuva. Polkua kulkiessa on virkistävää pysähtyä hiljentymään taulujen äärelle, jolloin polun kiertäminen palvelee kävijää kuin hartautena luonnon pyhäkössä. Taulut vaihtuvat vuosittain, aina kesän alussa. Juhani valitsee taulujen tekstit ja vapaaehtoiset henkilöt suunnittelevat ja piirtävät tekstien pohjalta taulujen kuvat. Tänä vuonna kuvien piirtäjinä toimivat Pyhämaasta kotoisin olevat Veera Maila sekä Sonja ja Karoliina Rajamäki. Uudet taulut viedään paikoilleen kesäkuun alussa, jolloin ne ovat nähtävänä polun avajaisista, 7.6.2020 alkaen.

Aluksi polun ylläpidosta ja mm. polun varrella löytyvän puusillan rakentamisesta vastasi talkooporukka, johon kuuluivat Juhanin lisäksi suntio Ari Luotonen ja kanttori Ari Stenman. Nykyään seurakunnassa työskentelevät ammattimiehet hoitavat polulla mahdollisesti tarvittavat huoltotoimenpiteet. Yleensä kyseessä ovat meren puolen tuulissa kaatuneet puut tai kuvataulut.

Pamprinniemi on luontonsa ja linnustonsa puolesta merkittävä suojelualue Euroopassa. Luonnonsuojelualueella saa marjastaa, sienestää ja kalastaa, mutta tulen teko ei ole sallittua. Pamprinniemi oli 1970-luvun alussa vaarassa menettää luonnontilansa ja kauneusarvonsa, kun paikalle suunniteltiin Nesteen öljynjalostamoa. Hanke kuitenkin onneksi raukesi. Paikkaa tarjottiin myöhemmin myös motelli-käyttöön. Kiinnostusta ei ilmennyt ja hyvä niin.

Juhani toivottaa retkeilijät lämpimästi tervetulleeksi Pamprinniemeen. Mukaan kannattaa ottaa hyvät eväät ja kunnon jalkineet ettei liukastele meren puolen kallioilla. Nauttikaa monimuotoisesta luonnosta!

tekstin  uutiseksi kotisivuille koonnut 28.5.2020 Eva-Mari Saarinen

2020-06-06 20:00:00.0