Kirkkoherran pääsiäistervehdys

Pääsiäinen peruttu?

Paavi Franciscus kohautti maailmaa lausumalla, että ”pääsiäinen on peruttu”. Vatikaani tarkensi sittemmin, että peruminen koskee pääsiäisen ajan suuria tilaisuuksia. Koronavirus muutti tänä vuonna pääsiäisen vieton. Kirkot ympäri maailmaa joutuvat pidättäytymään kokoontumisista kristittyjen suurimman juhlan aikaan. Näin myös meillä Uudessakaupungissa jumalanpalveluksia voi seurata vain netin kautta.

Mutta pohtikaamme hetki, mitä merkitsisi, jos pääsiäinen olisi todella peruttu? Joku kierrätti Facebookissa da Vincin Viimeinen ehtoollinen-maalauksesta versiota, jossa ruokapöydässä oli vain ruokailutarpeet. Jeesus ja opetuslapset puuttuivat kuvasta. Silloin Juudas ei olisi poistunut kesken aterian kavaltaakseen Jeesuksen. Silloin juutalaisten johtajat eivät olisi lähettäneet Herraamme Herodeksen tuomittavaksi. Silloin Via Dolorosa olisi jäänyt kulkematta - ei ruoskaniskuja, ei raskasta matkaa Golgatalle, ei kuolemaa ristillä.

Jos Jeesus ei olisi kuollut ristillä, silloin ihmisen synneistä ei olisi maksettu hintaa. Silloin silta ihmisen ja Jumalan välille olisi jäänyt rakentamatta. Kaikki syyllisyys ihmisen ja maailman väärästä painaisi meitä. Tosi pääsiäiseen kuuluu toinenkin puoli. Pitkäperjantaita seuraa pääsiäisaamu. Paavali toteaa: ”kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Kaikki ihmiset kuolevat osallisina Aatamin kuolemasta, kaikki ihmiset tehdään Kristuksesta osallisina eläviksi”.

Jos Jeesus ei olisi kuollut, ei hän olisi myöskään noussut kuolleista. Silloin ei olisi elämää kuoleman jälkeen. Ollaksemme rehellisiä, ilman ristiä ja ylösnousemusta ei olisi pääsiäistä, ei kristinuskoa. Jos pääsiäinen olisi peruttu, kristinusko olisi peruttu. Syviin vesiin vie paavin lapsus meitä, syviin aatoksiin kirkonmenot koronan aikaan. Ja toisaalta, tämän pääsiäisen alla, olemme monet presidentti Niinistön sanoin kokeneet henkistä läheisyyttä samalla kun fyysistä etäisyyttä on pitänyt lisätä. Olemme soittaneet läheisille, olemme tiedustelleet ehkä hieman vieraankin naapurin vointia ja tarpeita. Valonpilkahduksia arjessa.

Olen itse tänä Kiirastorstaina saattamassa isääni haudan lepoon. Pienellä joukolla, niin kuin nyt täytyy. Miten meitä isäni läheisiä lohduttaakaan se, että pääsiäinen on. Kristuksen ylösnousemus antaa meille rohkeuden elää, mutta se antaa myös rohkeuden kuolla. Sillä pääsiäisen sanoma on:

Kuolema on voitettu. Jeesuksen hauta on tyhjä. Hän elää!

Juhana Markkula

Kirkkoherra