Andante Festivo-Yhteisvastuukonsertti täytti seurakuntakeskuksen salin

Andante Festivo

Andante-orkesterin Yhteisvastuukonsertti veti väkeä seurakuntakeskukseen.

Keskiviikkona 8.5. Uudenkaupungin seurakuntakeskus täyttyi konserttiyleisöstä niin, että suntio Ville Virolainen joutui lisäämään saliin tuoleja istumapaikkoja varten.

Andante Festivo-Yhteisvastuukonsertilla juhlistettiin 130 vuotta täyttävää Uudenkaupungin Amatööriorkesteria, joka on toiminut viimeiset kymmenen vuotta Uudenkaupungin seurakunnan musiikkiryhmänä Andante-orkesteri -nimellä.

Orkesteri esitti konsertin alussa osittain uutta, tätä tilaisuutta varten harjoiteltua ohjelmistoa. Armas Järnefeltin Präludium, Oskar Merikannon Romanssi ja Heino Kasken Elegie olivat konsertin avausnumeroita. Konsertin nimikkoteos, Jean Sibeliuksen Andante festivo päätti orkesterin ensimmäisen osion. Andante-orkesterin nuoret soittajat Matilda Kauha, Senni Hirvonen ja Helmi-Lotta Virtanen soittivat sooloteokset tänä keväänä suoritetuista musiikkiopiston päättötöistään. Salin täysi yleisö palkitsi upeasti soittaneet nuoret raikuvilla aplodeilla.

Konsertissa vieraili myös Uudenkaupungin seurakunnan Cantilona-kuoro, joka esitti yhdessä orkesterin kanssa Hubert Parryn laulun Jerusalem ja Kari Tikan Armolaulun. Juhani Haapasalon psalmi "Sinun, Herra, on suuruus", jonka kuoro kantaesitti loppiaisen messussa, kuultiin nyt toisena esityksenä.

Konsertti päättyi Wolfgang Amadeus Mozartin teoksiin. Kyrie in F (KV 33) kuultiin kuoron ja pienen soitinryhmän esityksenä. Andante-orkesteri soitti salonkiorkesterisovituksena Halleluja-osan motetista Exsultate, jubilate. Konsertti päättyi tuttuun jousiserenadiin Eine kleine Nachtmusik, Pieni yösoitto.

Konsertin käsiohjelmatuotto, 1160 euroa, ohjattiin kokonaisuudessaan Yhteisvastuukeräykseen. Keräyspäällikkö Arja Kalliopaasi iloitsee musiikin voimasta ja kiittää lämpimästi paikalla ollutta yleisöä sekä laulajia ja soittajia yhteisestä panostuksesta tämän vuoden Yhteisvastuukeräykseen.

Andante-orkesterin toinen juhlavuoden konsertti on suomalaisen musiikin päivänä 8.12. Konsertissa on mukana myös urkuri Kari Vuola ja siinä kuullaan kantaesityksenä Olli Kortekankaalta tilattu uusi kirkkosonaatti uruille ja orkesterille.

Cantilona-kuoro puolestaan toteuttaa 22.9. Sävelhartauden musiikkiosuudet. Seurakunnan musiikkiryhmät osallistuvat vuorollaan myös jumalanpalveluselämään. Uusia soittajia ja laulajia otetaan mukaan ja hyvä hetki liittyä joukkoon on esimerkiksi elokuussa, kun harjoitukset taas alkavat, kertoo ryhmiä johtava kanttori Ari Hirvonen.

2019-05-09 09:51:00.0