Seurakunta järjestää nuorten yhteisen matkan Ateenaan

Ateena-nuorissa on mukana sekä seurakunnan isoskoulutettavia että rippikoululaisia.

Uudenkaupungin seurakunta järjestää nuorille matkan Paavalin jalanjäljissä. Liki kolmekymmenpäinen ryhmä nuoria ja heidän ohjaajansa ovat lähdössä Ateenaan tutustumaan tarkemmin apostoli Paavaliin. Matkan aikana Ateena-nuoret käyvät muun muassa muistomerkillä, merimieskirkossa, luostarissa ja tutustutaan alueen uskontoon sekä historiaan.

Idea seurakuntanuorten yhteisestä matkasta tuli Lokalahden kappeliseurakunnan kanttori Kari Vuolalta.

- Virkani yhtenä painopistealueena on lasten ja nuorten musiikkityö. Ajattelin, että pitäisi järjestää jokin isompi yhteinen juttu. Kirkkoherra innostui ajatuksestamme, joten päätimme, että mukaan ilmoittautuneet rippikoulu- ja isosnuoret tekevät seitsemän vapaaehtoistehtävää ja tienaavat työllänsä osuuttaan matkanjärjestelyistä, Vuola sanoo.

Mukana on myös seurakuntapastori ja vapaaehtoistyön koordinaattori Heli Nurmi sekä lapsi- ja varhaisnuorisotyöntekijä Jaana Kulmala. Nuoret saivat itse valita matkakohteensa, joten matkaseurue päätyi valitsemaan Ateenan.

- Mukaan ilmoittautuneet nuoret ovat fiksuja, avoimia, lahjakkaita, iloisia ja vastuuntuntoisia. He ovat viime vuoden rippikoululaisia, jotka ovat mukana isoskoulutuksessa. Nuoret ovat mukana toiminnassa ihan täydellä sydämellä, Vuola ja Nurmi kertovat.

Nuoret maksavat matkastaan pienen omavastuurahan, mutta Nurmen mukaan heitä halutaan myös sitouttaa seurakunnan toimintaan, joten he tienaavat vapaaehtoistyöllään itselleen matkarahoja. Ateena-nuoret lähtevät neljän päivän matkalle elokuun alkupuolella.

- Vapaaehtoistyö ovat tosi hyvä juttu! Nuoret tykkäävät tehdä asioita ja tutustuvat samalla seurakunnan toimintaan. Myös seurakuntalaiset saavat nauttia nuorten mukanaolosta, Kulmala lisää.

Nuorten vapaaehtoistyön tehtävät ovat vaihdelleet vuodenajan mukaan. Nuoret ovat esimerkiksi luoneet lunta ja toimineet jumalanpalvelusavustajina. Nuoret olivat myös seurakunnan järjestämillä 3-vuotissynttäreillä apulaisina puhaltamassa ilmapalloja ja kantamassa tuoleja.

80-vuotiaiden juhlassa nuoret auttoivat tarjoilussa ja monikulttuurisessa Goodwill Cafessa nuoret toimivat avustajina. Joulun aikoihin nuoret valmistivat itse kynttilöitä ja myivät niitä eri yhteyksissä.

Seurakunnan kanttorit lahjoittivat joulun ajan Tiernapoika-esiintymisillä tienatut palkkiot Ateena-nuorille. Myös Lokalahden sävelhartauden kolehti on lahjoitettu nuorten matkakassaan.

Nyt on ensimmäinen kerta, kun nuorten yhteistä matkaa järjestetään tässä mittakaavassa, mutta vastaavanlaista nuorten matkaa ja siihen liittyvää projektitoimintaa on luvassa myös tulevaisuudessa.

2019-04-24 08:00:00.0