Yhteisvastuukeräys käynnistyy helmikuussa

Yhteisvastuukeräys käynnistyy helmikuun alussa.

Vuoden 2019 Yhteisvastuukeräys alkaa sunnuntaina 3. helmikuuta. Uudenkaupungin seurakunnassa lipaskeräys on kauppojen edessä lauantaina 23. maaliskuuta kello 10-14.

Osallistumalla Yhteisvastuukeräykseen olet mukana tukemassa lasten ja nuorten koulutusta Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Köyhien lasten määrä Suomessa on kasvussa. Vuoden 2016 tulonjakotilastojen mukaan 10,2 prosenttia lapsista kuului pienituloiseen kotitalouteen. Tämä tarkoittaa 110 000 lasta. Samalla vähävaraisten lapsiperheiden asema on heikentynyt esimerkiksi sosiaalietuuksien leikkausten ja jäädytysten vuoksi.

Monien nuorten kohdalla unelmien ammatti on vaarassa jäädä haaveeksi, jos perheellä ei ole varaa maksaa opinnoista aiheutuvia kustannuksia, kuten tietokonetta, oppikirjoja tai ammatillisissa opinnoissa tarvittavia välineitä.

Maailman pahimmilla katastrofialueilla monet lapset ja nuoret ovat menettäneet lähes kaiken tutun ja turvallisen, kun he ovat joutuneet pakenemaan luonnonkatastrofeja ja konflikteja. Tulevaisuus näyttää toivottomalta ja oma merkitys maailmassa on usvan peitossa, kun koulunkäynti keskeytyy.

Koulutus on tärkeää yhteiskunnalliselle kehitykselle ja eriarvoisuuden vähentämiselle. Etenkin hauraissa maissa ja katastrofitilanteissa koulutus luo uskoa tulevaisuuteen ja tuo vakautta arkeen.

Suomessa vuoden 2019 yhteisvastuuvaroin tuetaan vähävaraisten lasten ja nuorten opiskelua esimerkiksi avustamalla maksullisten opiskeluvälineiden hankinnassa.

Maailman katastrofialueilla keräyksen tuotolla tuetaan laadukasta koulutusta lapsille ja nuorille. Turvalliset koulurakennukset ja koulutetut opettajat auttavat lapsia toipumaan traumaattisista kokemuksista, sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja oppimaan tulevaisuuden kannalta elintärkeitä taitoja.

Avun vievät perille Kirkon UlkomaanapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä, Kirkon diakoniarahastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja paikallisseurakuntien diakoniatyöLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Suomalaiset lahjoittivat Yhteisvastuukeräykselle viime vuonna 3 138 702,14 euroa. Varoilla torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja maailman konfliktialueilla.

Mikä yhteisvastuukeräys?

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.

Tuotosta 60 prosenttia ohjataan vuosittain Kirkon Ulkomaanavun välityksellä katastrofiapuun, 20 prosenttia Kirkon diakoniarahaston kautta myönnettävään taloudelliseen apuun hädässä oleville Suomessa ja 20 prosenttia paikallisseurakuntien tekemään avustustyöhön. Kirkon diakoniarahaston kautta autetaan vähävaraisia sekä yllättävän elämänkatastrofin, kuten tulipalon tai vakavan sairauden vuoksi vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen joutuneita ihmisiä.

Jokaisesta lahjoitetusta eurosta noin 80 prosenttia käytetään avustustyöhön ja loput keräyksen vaikuttamistoimintaan, viestintään, varainhankintaan sekä keräyksen yleishallintoon.

Joka kevät Yhteisvastuun reilut 35 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtevät liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen evankelis-luterilaiset seurakunnat. Keräys järjestetään helmi-huhtikuussa, mutta keräyslupa on voimassa ympäri vuoden. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Voit seurata keräystä sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #yhteisvastuu.

Lisätietoja YhteisvastuukeräyksestäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Uudenkaupungin seurakunnan Yhteisvastuun keräyspäällikkö on Arja Kalliopaasi, puh. 050 3634 105

2019-01-16 08:20:00.0