Tiernapojat mukana U:gin seurakunnan tapahtumissa

Tiernapojat tunnetaan myös tähtipoikina.

Seurakunnan kanttorit Ari Hirvonen, Ari Stenman, Kari Vuola sekä kirkkomuusikko Pasi Venho ovat jälleen tänä jouluna kiertäneet tapahtumissa tiernapoikina. Tiernapoikien esitys perustuu Matteuksen evankeliumiin ja se kertoo itämaan tietäjien matkasta Jeesus-lapsen luo.

Kuningas Herodeksen rooli tuli Veholle, murjaanien kuningas Stenmanille, Knihtin eli Herodeksen palvelijan rooli Hirvoselle ja Mänkki eli tähdenpyörittäjä Vuolalle.

- Viime vuonna meillä oli kolme esitystä ja tänä vuonna saman verran. Meitä ei voi tilata, joten valitsemme itse meidän aikatauluihimme sopivat keikat, johtava kanttori Hirvonen kuvailee.

Kanttorit ja kirkkomuusikot ehtivät harvoin olla joulun aikaan samassa paikassa, koska kirkkovuosi tuo mukanaan monenmoista joulutilaisuutta. Viime vuonna he pohtivat, että mikä olisi sellainen mukava yhteinen juttu, joka toisi heidät väkisin yhteen kaikkien kiireiden kesken. Vuola ehdotti tiernapoikaesityksen kokoamista ja ideaan tartuttiin heti.

Seurakunnan vapaaehtoisten avulla kuningas ja palvelijat saivat teemaan soveltuvat asut ylleen ja samoilla asuilla mennään tämäkin vuosi.  Tiernapoikien esitys kestää lauluineen ja askelmerkkeineen noin vartin.

- Tiernapoikana kiertäminen on ihan hauska ja mukava perinne. Näiden esitysten pitäminen ei edes tunnu työltä, koska tämä on niin hauskaa vaihtelua, Stenman kertoo kasvojansa maalaten.

Tiernapojat on kansanperinteenä suusta suuhun edennyt laulunäytelmä, jolla on Suomen Kirjallisuuden seuran mukaan vahvat perinteet erityisesti Oulun seudulla. Tiernapojat tunnetaan toiselta nimeltään myös tähtipoikina. Kyseessä on vuosisatoja vanha suomalainen jouluperinne.

Tiernapojat päättävät esityksensä laulaen: Ja me toivotam, ja me toivotam, onnellista ja hyvää joulua! Sitä he toivottivat tälläkin kertaa syvään kumartaen ja kävelivät peräkkäin pois.

Tiernapoikien esityksen voit käydä katsomassa U:gin seurakunnan FacebookistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai InstagramistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Wed Dec 19 15:07:00 EET 2018