Loppiaisena U:gissa koko seurakunnan messu

Loppiaismessussa on luvassa seurakunnalle tehdyn teoksen kantaesitys.

Luvassa luottamushenkilöiden siunaaminen ja seurakunnalle tilatun teoksen kantaesitys

Uudenkaupungin Uudessa kirkossa järjestetään koko seurakunnan Loppiaismessu sunnuntaina 6.1.2019 kello 10. Kirkkovuodessa joulunaika päättyy loppiaiseen, mutta samalla se muistuttaa kirkon lähetystehtävästä ja idän tietäjien matkasta.

Samaan aikaan ei järjestetä jumalanpalveluksia Uudenkaupungin seurakunnan muissa kirkoissa, joten paikalle toivotaan kaikkia seurakunnan jäseniä. Messussa siunataan uuden kauden luottamushenkilöt tehtäväänsä seurakunnassa.

- Esirukouksessa pyydetään: Johdata heitä Pyhällä Hengelläsi heidän kantaessaan vastuuta seurakunnassamme. Anna heille viisautta hoitaa oikein seurakuntamme yhteisiä asioita. Johdata meitä kaikkia kysymään sinun tahtoasi ratkaisuissamme ja anna toimiemme koitua kirkkosi parhaaksi ja nimesi kunniaksi. Johdata meidät kaikki kerran taivaalliseen valtakuntaasi. Jokainen jumalanpalvelus päättyy Herran siunaukseen ja siunaus mukana lähetetään arjen tehtäviin, toteaa Uudenkaupungin seurakunnan kirkkoherra Esa Mierlahti.

Messussa kuullaan kantaesityksenä seurakunnan Cantilona-kuoron tilaama Juhani Haapasalon teos Sinun, Herra on suuruus. Sen esittää Cantilona-kuoro ja Andante-orkesteri, joita johtaa Uudenkaupungin seurakunnan vastaava kanttori Ari Hirvonen.

Uudenkaupungin seurakunta liittyi kuluvan vuoden aikana Suomen kirkkomusiikkiliiton seurakuntajäseneksi, joten Lokalahden ja Uudenkaupungin kirkkokuoroyhdistykset lakkautettiin. Rekisteröity yhdistys kuoron taustalla lakkautettiin, joten jäljellä olevat rahat käytettiin tilaamalla Sibelius-Akatemian urkumusiikin lehtorilta Juhani Haapasalolta psalmimusiikki loppiaisen messuun.

- Kun säveltäjä kuuli seurakunnan omasta orkesterista, hän halusi kirjoittaa teoksen kuorolle ja soitinryhmälle. Toiveenani oli, että kuoron osuus olisi kolmiääninen: sopraano, altto ja miehet, kertoo Hirvonen.

Seurakunnan kuorot ovat vuosien varrella laulaneet paljon Haapasalon säveltämää jumalanpalvelusmusiikkia. Hirvonen on iloinen siitä, että loppiaisen messun myötä seurakunta saa ikioman Haapasalon psalmin.

Ilahduttavaa on myös se, että säveltäjä on itse tulossa loppiaisena paikalle ja kuorolaiset sekä seurakuntalaiset pääsevät näkemään ja ehkä myös jututtamaan musiikkinsa kautta tutuksi tullutta henkilöä, Hirvonen lisää.

Hirvosen mukaan uuden messumusiikin tilaaminen on hieno ele seurakunnilta. Jumalanpalvelusmusiikissa on jotakin pysyvää, mutta myös jotakin muuttuvaa. Hirvosen mukaan jumalanpalvelus on aina elävä tilanne, jonka toteutuksessa paikka ja aika näkyvät ja kuuluvat.

Kantaesityksen lisäksi messussa on laaja musiikillinen kattaus. Virsien lisäksi vastausmusiikkina Joonas Kokkosen Lux aeterna Juhani Haapasalon sovituksena uruille ja jousille. Päätösmusiikkina Kari Vuola ja Andante-orkesteri soittavat Wolfgang Amadeus Mozartin kirkkosonaatin C-duuri. Koko seurakunnan messuun osallistuu suuri joukko laulajia ja soittajia.

Messun musiikkia ovat toteuttamassa kaikki seurakunnan kanttorit: Kari Vuola uruissa, Pasi Venho esilaulajakanttorina, Ari Hirvonen kuoron ja orkesterin johtajana sekä Ari Stenman kuoron laulajana. Mukana urkuparvella on myös Vakka-Suomen musiikkiopiston opettajia Jaakko Mattelmäki viulun ja alttoviulun kanssa, Mikko Kuusisto sellossa, kontrabassossa on Juha Ellmen ja patarummuissa Aleksi Putkinen.

Pappeina messussa ovat Jukka Kekki, Arja Kalliopaasi, Juhani Kapiainen, Samuel Mäkinen ja Esa Mierlahti. Diakoneina paikalla ovat Ulla Forsman, Elise Heinonen, Maarit Eresmaa, Sonja Sarametsä ja Merja Vihlman.

2018-12-19 11:20:00.0