Seurakuntavaaleissa annettiin U:gissa 1952 ääntä

Seurakuntavaalien teemana on tänä vuonna Minun kirkkoni.

Sunnuntaina päättyneissä seurakuntavaaleissa annettiin Uudenkaupungin seurakunnan alueella 1952 ääntä. Äänestysprosentti oli 19,3.

Seurakuntavaalien tulokset näet tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Valitut ehdokkaat suoraan vertauslukujärjestyksessä näet tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ennakkoon annettiin Uudenkaupungin seurakunnan alueella 937 ääntä, joista 13 lähetettiin muihin seurakuntiin. Ennakkoäänestysprosentti Uudenkaupungin seurakunnassa oli 9,26. Tänä vuonna äänioikeutettuja Uudenkaupungin seurakunnan jäseniä oli 10 117.

Uudessakaupungissa seurakuntavaaleissa oli ehdolla 48 ehdokasta, joka on 38 prosenttia vähemmän kuin viime vaaleissa. Ehdokaslistoja oli kaksi: Seurakuntaväki ja Meidän kirkkomme. Seurakuntavaaleissa valitaan uudet päättäjät seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Vaaleissa valitaan seurakunnan kirkkovaltuustoon 27 jäsentä.

Viime kerralla joka viides äänesti

Neljä vuotta sitten pidetyissä seurakuntavaaleissa uusikaupunkilaisten äänestysaktiivisuus oli 21,4 prosenttia. Se oli huomattavasti korkeampi kuin koko maan keskiarvo, joka oli 11,7 prosenttia. Silloin äänioikeutettuja oli 10 814.

Neljä kappelineuvostoa

Vaaleilla valitaan kirkkovaltuuston jäsenet eli seurakunnan luottamushenkilöt. Valitut henkilöt suunnittelevat ja ohjaavat seurakunnan toimintaa sekä päättävät monista keskeisistä hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista.

Uudenkaupungin seurakunnan alla toimii neljä aktiivista kappelineuvostoa. Päättäjiä on Lokalahdelta, Pyhämaasta, Kalannista ja Uudestakaupungista. Kaikki toiminta tapahtuu yhteistyössä Uudenkaupungin seurakunnan alla, mutta kappelineuvostot päättävät itse omista linjauksistaan.

Valtuusto ja neuvosto

Kirkkovaltuusto käyttää seurakunnan ylintä päätösvaltaa. Kirkkoneuvosto puolestaan johtaa seurakunnan toimintaa ja toimii kirkkovaltuuston valmistelu- ja täytäntöönpanoelimenä. Kirkkoneuvosto myös valitsee suurimman osan seurakunnan viranhaltijoista.

Mon Nov 19 01:00:00 EET 2018