Äänestämällä vaikutat seurakuntasi tulevaisuuteen

Vaalikuori ja kädet

Seurakuntavaaleja voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #minunkirkkoni.

Ennakkoon voi käydä äänestämässä seurakuntakeskuksessa (Koulukatu 6) lauantaihin asti joka päivä kello 9-18. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18. marraskuuta, jolloin kaikki Uudenkaupungin alueen kirkot ovat auki äänestystä varten kello 11-20.

Vaaleilla valitaan kirkkovaltuuston jäsenet eli seurakunnan luottamushenkilöt. Valitut henkilöt suunnittelevat ja ohjaavat seurakunnan toimintaa sekä päättävät monista keskeisistä hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista.

Haluatko siis seurakunnan toimintaan muutoksia? Lisätä tai vähentää jotakin? Muuttaa suuntaa? Äänestämällä vaikutat seurakuntasi tulevaisuuteen.

- Kirkollinen toiminta on muutakin kuin vain hengellistä elämää. Uusi valtuusto päättää esimerkiksi talousarvioista ja veroprosenteista. Esimerkiksi nuoret voivat itse vaikuttaa omaan toimintaansa seurakunnassa, Uudenkaupungin seurakunnan vaalilautakunnan sihteeri Sari Aaltonen toteaa.

Uudenkaupungin seurakunnan alla toimii neljä aktiivista kappelineuvostoa. Päättäjiä on Lokalahdelta, Pyhämaasta, Kalannista ja Uudestakaupungista. Kaikki toiminta tapahtuu yhteistyössä Uudenkaupungin seurakunnan alla, mutta kappelineuvostot päättävät itse omista linjauksistaan.

Ehdokasasettelu U:gissa

Uudessakaupungissa seurakuntavaaleissa on ehdolla 48 ehdokasta. Ehdokaslistoja on kaksi: Seurakuntaväki ja Meidän kirkkomme. Seurakuntavaaleissa valitaan uudet päättäjät seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.

- Ehdokkaana on 30 henkilöä vähemmän kuin viime vaaleissa, joten ehdokkaita olisi voinut tulla enemmänkin, Aaltonen kertoo.

Seurakuntavaaleissa on äänioikeus kaikilla kirkkoon kuuluvilla 16 vuotta täyttäneillä. Seurakuntavaaleissa valitaan Uudenkaupungin kirkkovaltuustoon 27 jäsentä. Ehdolla on nyt 48 ehdokasta, joka on 38 prosenttia vähemmän kuin viime vaaleissa.

Seurakuntavaaliehdokkaista 42 prosenttia on uusia. Ehdokkaista siis 12 on nykyisen kirkkovaltuuston jäseniä.

- Uusien ehdokkaiden mukaan saaminen on tosi hieno juttu, Aaltonen lisää.

Uudessakaupungissa seurakuntavaaliehdokkaiden keski-ikä on samalla tasolla valtakunnallisesti. Ehdokkaiden keski-ikä on noin 55 vuotta ja alle 30-vuotiaita on ehdokkaissa 4 prosenttia. Kirkkovaltuusoton haluavista 52 prosenttia on naisia ja loput miehiä.

- Hienoa, että ehdokkaina on myös nuoria, mutta heitä olisi saanut tulla lisääkin. Ehdokkaina on esimerkiksi aktiivisia nuoria äitejä, mutta aktiiviset nuoret isät puuttuvat kokonaan. Tällä hetkellä aktiivisimpia ovat eläkkeellä jo olevat tai kohta eläkkeelle jäävät, Aaltonen kuvailee.

Mitä eri neuvostot ja valtuustot tarkoittavat?

Kirkkovaltuusto käyttää seurakunnan ylintä päätösvaltaa. Kirkkoneuvosto puolestaan johtaa seurakunnan toimintaa ja toimii kirkkovaltuuston valmistelu- ja täytäntöönpanoelimenä. Kirkkoneuvosto myös valitsee suurimman osan seurakunnan viranhaltijoista.

- Valitut luottamushenkilöt pääsevät äänestämään myös kirkolliskokouksen maallikkoedustajien vaalissa eli he vaikuttavat koko kirkon suuntaan. Vaaleilla on siis iso merkitys, kertoo seurakuntavaalien kampanjapäällikkö Hanna Piira kirkkohallituksesta Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

Piira muistuttaa, että äänestämällä ehdokasta, joka pitää esillä juuri sinulle tärkeitä asioita, voi vaikuttaa oman seurakunnan toiminnan linjauksiin ja päätöksiin. Valinnoilla on merkitystä myös kirkon tason päätöksentekoon valtakunnallisesti.

Teksti ja kuva: Katja Kaartinen

Ehdokaslistat