Seurakuntavaalit marraskuussa - ehdokasasettelu päättyy 17.9.

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuussa 18.11.2018 valitaan jälleen 400 seurakuntaan yhteensä noin 9000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät esimerkiksi siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa pääset vaikuttamaan oman seurakuntasi tulevaisuuteen.

Mikäli et ole kirkon jäsen, mutta ehdokkuus seurakuntavaaleissa kiinnostaa, liity kirkkoon ajoissa, viimeistään 17.9.2018.  Ehdokkaaksi voi ryhtyä valitsijayhdistysten kautta, viimeinen päivä on 17.9. Uudenkaupungin seurakunnan vaaleissa ehdokkuudesta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä myös vaalilautakunnan puheenjohtaja Anja Savolaiseen tai vaalilautakunnan sihteeriin Sari Aaltoseen, p. 040 688 5499.

Äänioikeutettuja vaalissa ovat kaikki viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät kirkon jäsenet, jotka on 15.8.2018 merkitty kyseisen seurakunnan läsnä oleviksi jäseniksi.

Mistä luottamushenkilöt päättävät?

Uudenkaupungin seurakunnan kirkkovaltuustoon vaaleilla valitaan 27 jäsentä. Kirkkovaltuusto  suunnittelee, kehittää ja ohjaa seurakunnan toimintaa.

Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista, esimerkiksi

• seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista
• rakennushankkeista
• avustuksista
• monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista.
• seurakunnan toiminnan painotuksista
• seurakunnan tilojen käytöstä

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Kirkkovaltuusto

Uudenkaupungin seurakuntaan valitaan marraskuun vaaleilla 27-jäseninen kirkkovaltuusto, joka käyttää seurakunnan ylintä päätäntävaltaa.

Kirkkovaltuusto tekee seurakunnan taloutta ja viranhaltijoita koskevat tärkeimmät päätökset ja valitsee jäsenet kirkkoneuvostoon.

Kirkkovaltuuston valtaan kuuluvat esimerkiksi ratkaisut seurakunnan toiminnan ja talouden päälinjoista, kirkollisvero, rakennushankkeet ja uusien virkojen perustaminen.

Kirkkovaltuuston valitsema kirkkoneuvosto vastaa käytännön johtamisesta ja valmistelee asiat kirkkovaltuuston päätettäväksi.

Lisää seurakuntavaaleista tästä

Kirkkoherra Esa Mierlahti rohkaisee asettumaan ehdolle vaaleissa