Ainutlaatuinen Jazzmessu Uudenkaupungin Uudessa kirkossa

Uudenkaupungin seurakunnan kesäkausi alkaa tänä vuonna poikkeuksellisen näyttävästi Uudessa kirkossa vietettävän Jazzmessun myötä. Vuonna 2016 Naantalin Musiikkijuhlien juhlajumalanpalveluksena toteutettu Jazzmessu järjestetään parin vuoden tauon jälkeen 3.6. Uudessakaupungissa ja 10.6. Nurmijärvellä.

Messun musiikista vastaavat oman alansa huiput: Jukka Linkola (piano), Jukka Perko (saksofoni), Nicholas Söderlund (bassobaritoni), Tuomas Tainio (lyömäsoittimet) ja Kari Vuola (urut).

Uudenkaupungin Uuteen kirkkoon kannattaa tulla jo klo 17.30,  jolloin säveltäjä-pianisti Jukka Linkola ja saksofonisti Jukka Perko soittavat Linkolan musiikkia.

Varsinainen Jazzmessu alkaa klo 18. Messun musiikki rakentuu Jukka Linkolan sävellysten ja negrospirituaalisovitusten ympärille. Messussa kuullaan Linkolan Spirituals-laulusarja (2015), jossa laulusolistina on bassobaritoni Nicholas Söderlund. Säveltäjä itse on luonnehtinut laulusarjaa seuraavasti: ”Pienissä orjien kertomuksissa on minimalistinen, ja jopa naivistisen positiivinen ote ihmisyyteen. Laulun voima on todellakin nostanut ihmisten mieliä orjatyön yläpuolelle. Samalla laulut pystyvät välittämään väkeviä tuntemuksia peilautuen vaikuttaviin raamatullisiin näkyihin.”

Jazzmessun virsistä Jukka Linkolan sovituksia ovat päivän virsi Amazing Grace – Oi ihmeellistä armoa (SVK 932) ja ylistysvirtenä laulettava Suvivirsi (SVK 571). Uudenkaupungin seurakunta on tilannut Linkolalta uutta musiikkia varta vasten tähän Jazzmessuun. Ehtoollismusiikkina kuullaan ensiesityksinä Jukka Linkolan sävellykset Balm in Gilead ja Merenpohjasta kaiun kuulen. Molemmat teokset ovat a cappella-kuorolle sävellettyjä.

Uusikaupunkilaisista kuorolaisista koottua lauluryhmää johtaa kanttori Ari Hirvonen. Balm in Gilead pohjautuu samannimiseen negrospirituaaliin. Linkolan sävellyksessä on mukana myös baritonisolisti. Merenpohjasta kaiun kuulen on Linkolan uusimman oopperan Abrahamin pidot (2017) kolmannessa näytöksessä kuultu virsi, jonka säveltäjä on nyt sovittanut lauluryhmälle Uudenkaupungin Jazzmessun ehtoollismusiikiksi. Helena Tornbergin runoon sävelletyssä virressä toistuu ajatus ”Jumala on rakkaus”.

Jazzmessussa saarnaa kirkkoherra Esa Mierlahti. Liturgina on Esko Halivaara. Pastori Aino Savolainen lausuu tervetulosanat, kappalainen Arja Kalliopaasi toimii tekstinlukijana ja kappalainen Juhani Kapiainen johtaa yhteisen esirukouksen. Lauluryhmän lisäksi kirkonpenkissä laulaa joukko kuorolaisia Uudenkaupungin seurakunnan musiikkiryhmistä. Messun käsiohjelmaan Raamatun tekstit, rukoukset ja laulujen sanat on painettu suomeksi ja englanniksi.

Messun jälkeen Uudenkaupungin seurakunta tarjoaa vielä kirkkokahvit seurakuntakeskuksessa (Koulukatu 6).

Jazzmessun toteuttamista ovat tukeneet Kalannin Säästöpankki, Lounaisrannikon Osuuspankki ja Pyhän Henrikin säätiö.

Klikkaa alkupalaa tästä

Bassobaritoni Nicholas Söderlund laulaa mm. negrospirituaalin Nobody knows Jukka Linkolan sarjasta Spirituals Jazzmessun musiikista.

2018-05-29 12:30:00.0