Naisten aamukahvien vieraana la 10.3. Riikka Juvonen ja Louhen hymy

Louhen hymy - Kalevalan vahvat naiset Ainon äidistä Marjattaan on Riikka Juvosen aiheena lauantaina 10. maaliskuuta Naisten aamukahveilla Uudenkaupungin seurakuntakeskuksessa. Tilaisuuden alussa kuullaan Sanna Arellin laulua, säestäjänään Päivi Kurkilahti.

Riikka Juvonen esittää aamukahveilla Louhen hymy -kuvaesityksen, joka pohjautuu hänen samannimiseen, WSOY:n vuonna 2013 julkaisemaan kirjaan Kalevalan naisista. Kuvataiteilijana, kuvittajana ja kirjailijana hän on työskennellyt erityisesti myyttien, mytologioiden sekä Raamatun tarinoiden parissa. Hän on kirjoittanut lapsille ja aikuisille yhteensä viitisenkymmentä teosta, satuja, tarinoita, tietokirjoja ja kuvittanut toista sataa kirjaa.

Kangasalta kotoisin oleva, mutta monien ulkomailla, muun muassa Israelissa ja Kyproksella, vietettyjen vuosien jälkeen, Juvonen on asettunut asumaan Helsinkiin.

Kirjailija kertoo kokevansa itäisen Välimeren ja Lähi-idän kulttuurit itselleen läheisiksi niiden rikkaan kertomusperinteen takia.  Viime vuosina hän on viihtynyt erityisesti Ateenassa ja on riemukseen huomannut, kuinka antiikin taruista on kulkeutunut vaikutteita Karjalan muinaisille laulumaille ja Kalevalaan. - Maailma on yhteinen!

Riikka Juvonen selvittää, että Kalevalan myyttisestä perimästä löytyvät kansalliset arkkityyppimme: runoileva mahtimies Väinämöinen, kukkoileva Joukahainen, ujo seppä Ilmarinen ynnä muut. Valitettavasti miehet ovat jättäneet varjoonsa naiset, joissa on potkua enemmän kuin yhden heimon tarpeiksi.

Vaikka Louhea, Pohjan akkaa, on pidetty liki demonisena, hän on kuin onkin malli johtajuudesta. Ainon äiti taas kasvaa erehdyksensä myötä ymmärtäväiseksi yhteisönsä valistajaksi, joka tietää, ettei tyttärien tunteita pidä ohjailla omien tavoitteidensa saavuttamiseksi. Ja vaikka Tapio hallitsee metsiä ja vaaroja, riistaonnea pyydettäessä käännytään Tapiolan emännän, Mielikin, puoleen. Lopulta Marjatta, matala neiti, synnyttää ypöyksin Karjalan uuden kuninkaan ja Väinämöinen saa väistyä kristinuskon tieltä.

Riikka Juvonen toimii myös lehtiavustajana, kolumnistina ja esseistinä muun muassa Kotimaa-lehdessä ja Ortodoksiviestissä.

Seurakunnan lähetystyön hyväksi menee Naisten aamukahvien ohjelmasta perittävä viiden euron maksu, joka sisältää maittavan aamupalan.  Järjestäjät toivovat runsasta osanottoa kello 8.30 aamiaisella aloitettavaan tilaisuuteen Uudenkaupungin seurakuntakeskuksessa.

2018-02-27 16:03:00.0