Ystävänpäivän tervehdys - Rajat ylittävää ystävyyttä

Rikas on se, jolla on paljon ystäviä. Tässä mielessä diakoni Sari Johanna Kuittilo on rikas. Hän on Uudenkaupungin seurakunnan nimikkolähetti Israelissa ja Palestiinalaisalueella.
Kuittilon israelilaisissa ystävissä on kristittyjä, juutalaisia ja muslimeja, uskonnollisia ja maallistuneita. Kuusi ystävää on kokoontunut kahvilaan Tel Aviviin. He kertovat ystävyydestään Sari Johannan kanssa.

Opetti käsittelemään vihaa

”Sari Johanna on avoin sydän ja kyky kuunnella. Hän on kuin äiti”, sanoo arabikristitty kirjanpitäjä Regina Amssis, joka tutustui Kuittiloon pari vuotta sitten luterilaisessa Immanuel-kirkossa Tel Avivissa.
”Hän on opettanut minua käsittelemään vihaani ja suojelemaan itseäni ihmistä, jotka  loukkaavat.”

Ei piiloagendaa

”Sari Johanna tuli sapattipalvelukseen ja jäi juttelemaan. Hän halusi tietää kaiken reformijuutalaisuudesta. Välimme syntyi heti luonteva yhteys.”, kertoo rabbi Mira Raz, joka tutustui Kuittiloon vuonna 2010.
”Ymmärrämme toisiamme. Molemmat haluamme muuttaa maailmaa paremmaksi. Uskon, että meillä on myös sama Jumala. Ystävyytemme osoittaa, ettei uskonto välttämättä erota ihmisiä. Hän on opettanut, että kristitty voi olla avoin eri tavoin uskovien suuntaan.”
”Sari Johannalla ei ole piiloagendaa. Jos huomaisin, että hän yrittää vaikuttaa minuun että kääntyisin kristityksi, torjuisin heti hänet. Hänestä näkee, että hän on taistellut läpi pimeyden ja saanut sen kautta sisäisen vahvuuden.”

Itsenäisen naisen malli

”Sari Johannalla on erityinen kyky kuunnella. Hän on suvaitsevainen ja kärsivällinen”, kuvailee toimistosihteeri Tahanie Abed El Gaffer, joka tutustui Kuittiloon kymmenisen vuotta sitten kuntosalilla, jossa naiset harrastivat potkunyrkkeilyä.
”Meistä on tullut hyvin läheisiä. Meitä yhdistää samankaltainen mielenlaatu: haluamme kohdella ihmisiä hyvin. Hän on hämmästyttävän empaattinen ihminen. En ole koskaan kuullut hänen valittavan. Hän huolehtii ja välittää ihmisistä.”
Tahanie Abed El Gaffer on muslimi. Uskonto ei erota ystävyksiä.
”Sari Johanna on opettanut, että nainen voi olla hyvin itsenäinen eikä hänen tarvitse olla riippuvainen muista tai olla naimisissa.”

Pelasti avioliittomme

”Hän auttoi meitä, kun meillä oli avioliitossamme ongelmia”, kertovat muusikot Adi ja Sara Morag.
Pariskunta tutustui Kuittiloon vuonna 2006 Immanuel-kirkolla. Ystävät ovat jutelleet, juhlineet, rukoilleet ja lukeneet Raamattua yhdessä.
”Hän auttoi ymmärtämään, että minun täytyy kuunnella Adia. Luulin olevani oikeassa, mutta jouduin katsomaan peiliin. Hän pelasti liittomme ja ehkä uskonikin”, Sara Morag kertoo.
”Minua hän auttoi ilmaisemaan itseäni Saralle. Olen oppinut paljon itsestäni hänen avullaan”, Adi Morag sanoo.

Ei suutu eikä valita

”Tutustuimme vuonna 2009, kun olin töissä sokeiden yhdistyksessä. Meillä oli valokuvaprojekti Immanuel-kirkolla ja Sari Johanna tarjoutui auttamaan. Tajusimme heti, että kemiamme sopivat yhteen”, muistelee sisustaja ja kansalaisaktiivi Miki Ganor.
”Hän on uskonnollinen kristitty, minä olen maallistunut juutalainen. Meitä yhdistää herkkätunteisuus, avoimuus, aktiivisuus ja sosiaalisuus.”
”Olen oppinut häneltä hyväksyvää asennetta kaikkia ihmisiä kohtaan. Pidän itseäni huomaavaisena, mutta Sari Johannan kautta olen tajunnut, että minulla on varaa kasvaa. Hän on aina valmis auttamaan ja kuuntelemaan.”
”Hän ei suutu koskaan. Minun on joskus vaikea hillitä temperamenttiani, mutta Sari Johanna on aina tyyni ja hallittu. Hän ei ole yrittänyt vaikuttaa minuun. Torjuisin sellaisen heti.”

Homma hanskassa

Kotiäiti Sirpa Skittel ei päässyt kahvilatapaamiseen, mutta kävimme Sari Johannan kanssa hänen kodissaan.
Naiset tutustuivat suomalaisten kirjastopiirissä Tel Avivissa yli kymmenen vuotta sitten. Yhdessä he ovat tehneet karjalanpiirakoita kirkon ja Suomen Lähetysseuran tapahtumiin.
”Sari Johanna on nykyaikainen lähetystyöntekijä. Hänen kanssaan on kiva jutella. Hän on luotettava, suora suomalainen. Hänen uskonnollinen pohjansa on vahva, mutta hän ei tuputa. Hän on rauhallinen ja paneutuu asioihin. Homma on hänellä hanskassa. Hän on tukenut minua projektissani, jossa tavoitteena on saada vammaisille aikuisille oma koti.”
”Kun Sari Johanna tulee kyläilemään, se tekee minulle hyvää. Tiedän, että hän auttaa monia ihmisiä Israelissa ja siitä minä olen iloinen”, Amir Skittel sanoo.

Ystävät auttavat irti työstä

Sari Johanna Kuittilolle ystävät ovat virkistävä vastapaino työlle, jossa hän usein kohtaa vaikeita elämäntilanteita. Hän ei tyrkytä, muttei myöskään peittele kristillisyyttään.
”Jumala toimii salatulla tavalla. Viesteissäni voin toivottaa siunausta. Jouluinen viestini kertoi, että Vapahtaja on syntynyt maailmaan. Yksi ystäväni kysyi, miksi sinä olet tullut tänne auttamaan ihmisiä. Kerroin, että haluan välittää Jumalan rakkautta eteenpäin.”

Teksti ja kuvat: Sari Lehtelä / Suomen Lähetysseura

Sari Johanna Kuittilo
- Syntynyt 1971 Helsingissä
- Kävi koulun Uudessakaupungissa
- Valmistui diakoniksi 1998 Pieksämäen sisälähetysseurasta
- Harrasti kilpaurheilua 1985-92, päälaji 800 metrin juoksu.
- Tuli ensimmäiselle työkaudelleen Israeliin vuonna 2005.
- Harrastaa monipuolista liikuntaa
Motto: Sydän Jumalalle, käsi lähimmäiselle (William Booth)

2018-02-13 10:13:00.0