Kinkereitä Pyhämaassa

Kinkeriperinne

Kinkereitä on perinteisesti järjestetty Uudenkaupungin seurakunnan alueella alkutalvesta Pyhämaassa ja keväämmällä Kalannissa. Niillä on pitkä perinne ja yhteisöllinen merkitys. Kalannissa ja Pyhämaassa on kinkeripiirejä.

Nykyään kinkerit on enemmänkin eräänlaisia seurakunnan vuosikokouksia, joissa esitellään kyläläisille uudet seurakunnan työntekijät, kerrotaan seurakunnan työstä ja sovitaan kylän kerho- ja pyhäkoulutoiminnasta. Kinkereitä pidetään niin kodeissa kuin seurakunnan tiloissakin.

Pyhämaan kinkerit v. 2018

Pe 12.1.  Edväisten-Kukaisten kinkerit Aimo Sotkalla

Pe 19.1. Kammela Petri Marttilalla

Pe 26.1. Raulio-Torlahti Jarkko Sjöblomilla

Su 28.1. Ketteli-Pitkäluoto-Ihamo Ketteli srk-tuvassa (järj. Sini Nikula ja Tero Impola)

To 15.2.  Kirkonkylä Mirkka Ali-Laurilalla

Kursilan-Kuivarauman-Heinäisten kinkerien kohdalla tilanne ajankohta tarkentuu.

Kinkereiden ohjelma:

- Kinkereiden aloitus klo 18

- Kahviväliaika klo 19-19.30, jonka jälkeen tilaisuus jatkuu vielä noin tunnin ajan.

Kinkeriaiheet:

- Room. 16, Kristinoppi 66-69, virret 901, 902 ja 903.

Lisäksi harjoitellaan psalmilaulua.

------------------

Kinkereiden historiaa

Kinkerit, lukukinkerit tai lukuset ovat olleet alun perin kirkon pitämiä kristinopin kuulustelutilaisuuksia. Kinkerit kehittyivät aikoinaan keskiajan papiston ripitysmatkoista. Lukukinkereiden pitäminen kirjattiin vuoden 1686 kirkkolakiin. Vanhempien, isäntien, palkollisten ja muun työväen sekä lukuiässä olevien lasten tuli kokoontua lukupiireittäin.

Ennen oppivelvollisuuden tuloa voimaan lukukinkereillä oli lukutaidon ja katekismuksen tuntemisen kuulustelutilaisuuksina erittäin huomattava kansansivistyksellinen vaikutus. Kinkerit olivat osa kirkon kasteopetusta, kristillistä kasvatusta. Kinkereiden merkityksen ovat korvanneet kunnallinen kouluopetus ja seurakunnallinen rippikoulutoiminta, jotka vastaavat nykyisin sivistystyöstä ja kristinopin juurruttamisesta.

Kaupungeista kinkeritoiminta on hiipunut. Silti Suomessa järjestetään kinkereitä vuosittain runsaat 3000. Kinkereillä käy vuosittain noin 65 000 suomalaista. Lukuun eivät sisälly koululaiskinkerit. (Luvut vuodelta 2007)

--------------

Wed Jan 10 13:14:00 EET 2018