Tommi Kalenius avaa konsertillaan Pakkahuoneen iltatorikauden

tommi_kalenius_6S3A0040©emmi_kahkonen_netti_S.jpg

Muusikko ja lauluntekijä Tommi Kalenius esiintyy Uudessakaupungissa Pakkahuoneen iltatorikauden avajaisissa keskiviikkona 28.6.  Kaleniuksen lisäksi lavalla nähdään hänen muusikkoystävänsä Ninni Poijärvi (laulu ja viulu), Pari Ryökkynen (kontrabasso) ja Miika Pelkonen (koskettimet). Luvassa on melodista, folk-tyylistä, kaikenikäisille sopivaa musiikkia.

Musiikki tuli Tommi Kaleniukselle tutuksi jo lapsuudenkodissa.  Ammattimuusikon ura ei kuitenkaan heti houkutellut. Kalenius opiskeli sosionomiksi, eli myös kirkon nuorisotyönohjaajaksi. Musiikki pysyi silti verissä ja biisejä syntyi helposti, levyksi saakka.  Pekka Ruuska huomasi Kaleniuksen lahjat ja taivutteli tämän täysitoimiseen muusikon työhön. Kalenius onkin nyt kymmenen vuoden ajan tehtaillut biisejä Ruuskan ”tallissa” artisteille, elokuviin ja näytelmiin. Hänen kappaleitaan ovat esittäneet useat tunnetut laulajat, mm. Katri Helena, Jari Sillanpää, Virve Rosti, Pepe Willberg, Suvi Teräsniska, Voice of Finland -voittaja Siru  – ja Munamies!

• Kun Munamies voitti Putouksen, meillä oli heti sen jälkeen biisileiri, jossa sävelsin hänen ensimmäisen levynsä biisit. Toinen levy, ”Munamiehen talvi”, jolla olin myös mukana, sävellettiin keskellä uskomattomia kesähelteitä, Kalenius muistelee nauraen.

Omien biisien kirjoittaminen on Kaleniukselle kuin terapiaa. Niissä hän pyrkii olemaan rehellinen ja oma itsensä. Alusta asti Kalenius on tehnyt myös hengellistä musiikkia. Siinä sanat ovat hänen mielestään erityisen merkityksellisiä.

• Hengellisen laulun sanoissa mennään ihmisyyden kuorien läpi ytimeen. Ne osuvat sinne, mihin muu ymmärrys ei riitä. Siksi hengellinen laulu voi olla niin lohdullinen, nostava ja kantava, Kalenius pohtii.

Hengellistä musiikkia on Kaleniuksen kynästä syntynyt huomattavan paljon. Esimerkiksi kaikki Vivamon Raamattukylän musiikki on hänen säveltämäänsä.  Lauluja näihin kymmenien tuhansien kävijöiden näkemiin näytelmiin on syntynyt jo lähes sata. Monille rakkaan laulun ”Kun joku on lähellä Jeesusta” Kalenius sävelsi aikanaan Raamattukylän ensimmäiseen näytelmään.

• Hengellistä musiikkia tarvitaan erityisesti tässä maailmanajassa, jossa on paljon kovuutta ja epävarmuutta. Haluan itsekin liittyä hengellisen musiikin kautta johonkin suurempaan ja merkitykselliseen, ja säilyttää sen avulla myös uskoni hyvään, Kalenius toteaa.

Tommi Kalenius kutsuttiin Kirkon Ulkomaanavun toivon lähettilääksi vuonna 2015. Siitä poiki Kale-klubi -nimisten iltakonserttien sarja. Konserteilla on kerätty KUA:n työlle jo toistakymmentä tuhatta euroa. Uusi avaus on syksyllä 2017 yhdessä Tommi Hellstenin kanssa järjestettävät Kasvotusten-illat kuudessa eri kirkossa ympäri Suomen. Niissä pysähdytään musiikin ja puheen äärelle etsimään merkitystä elämään.

Iltatorikeikka on Kaleniuksen ensimmäinen vierailu Uudessakaupungissa. Meri ja veneet ovat hänelle rakkaita.

• Asun Helsingissä meren rannassa, ja myös työhuoneestani on merinäköala. Meri kuvastaa minulle jatkuvuutta ja liikettä. Unelmani olisi joskus omistaa vene, Kalenius sanoo.

Teksti: Anu Vuola

Thu Jun 22 11:27:01 EEST 2017