Musiikkia Uudenkaupungin kirkossa huhtikuussa

Lauantaina 1.4. klo 16
TAIVAALLISTA MUSIIKKIA JA KANSANLAULUJA
– Konevitsa-kvartetti

Pietarilainen Konevitsa-kvartetti tulee jälleen konserttikiertueelle Suomeen. Viime kevään tapaan kvartettia on mahdollisuus kuulla myös Uudenkaupungin kirkossa.

Konsertin monipuolinen ohjelma on läpileikkaus Venäjän mieskamarikuorojen rikkaasta lauluperinteestä. Konevitsa-kvartetin ohjelmiston keskeinen osa on venäläinen kirkkomusiikki muinaisista luostarisävelmistä nykysäveltäjien teoksiin.

Vanhinta kirkkomusiikkia lauletaan yksiäänisesti, uudemman ajan laulut on sovitettu 2-3 äänelle. Nykyiset neliääniset sovitukset ovat kuoron jäsenet tehneet itse.

Konevitsa-kvartetin laulajat hallitsevat erinomaisesti perinteisen venäläisen laulutradition ja osalla jäsenistä on myös klassisen laulajan solistikoulutus. Kvartetti on pieni kamarikuoro, joka etsii jatkuvasti täydellistä harmoniaa.

Ohjelma 12 euroa.

Sunnuntaina 9.4. klo 18
URKUKONSERTTI – Kari Vuola, urut

Urkuri Kari Vuolan palmusunnuntainkonsertissa kuullaan mm. Johann Sebastian Bachin, Johannes Brahmsin ja Cesar Franckin urkuteoksia.

Kari Vuola on suorittanut vuonna 1990 urkujensoiton A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin. Musiikin tohtoriksi Vuola valmistui Sibelius-Akatemian taiteilijakoulutuksesta joulukuussa 2001. Hän on täydentänyt  opintojaan useilla mestarikursseilla Suomessa ja ulkomailla.

Vuola toimii Paraisten Urkupäivien taiteellisena johtajana. Kari Vuolan tuoreimman levyn ,”Crossings”, arvostelussa Helsingin Sanomien musiikkitoimittaja Veijo Murtomäki nosti Vuolan urkureitten mestariluokkaan.

Pitkään Naantalissa kirkkomuusikkona toiminut Kari Vuola on siirtymässä tänä keväänä Uudenkaupungin seurakunnan kanttorin virkaan.

Vapaa pääsy. Ohjelma 5 euroa.

Keskiviikkona 12.4. klo 19
HILJAISEN VIIKON ILTAJUMALANPALVELUS

John Rutter: Requiem

Hiljaisen viikon keskiviikon iltajumalanpalveluksen musiikkina kuullaan osia John Rutterin Requiemista. Viime lokakuussa Lux aeterna-konsertissa kuultiin teoksesta neljä osaa, nyt hiljaisella viikolla osat: Requiem aeternam, Out of the deep, Pie Jesu, Agnus Dei ja Lux aeterna.

Cantilona-kuoroa ja soitinensemblea johtaa Ari Hirvonen.

Sopraanosolisti Laura Kokkonen-Uhinki laulaa jumalanpalveluksessa myös Gabriel Fauren Requiemista osan Pie Jesu. Urkurina toimii Kari Vuola. Soitinensemblessa soittavat: Eeva Saario (huilu), Tuomas Tenkanen (oboe), Krista Leivo (harppu), Oskari Pirttimaa (sello) ja Eero Kokkonen (patarummut).

Perjantaina 14.4. klo 18
SUURI PITKÄPERJANTAI – Pitkäperjantain iltamusiikki

Annastiina Tahkola, mezzosopraano; Pertti Tahkola, urut

Pitkäperjantain iltamusiikin otsikko "Suuri pitkäperjantai" nousee konsertissa kuultavan Eino-Juhani Rautavaaran kyseisestä teoksesta. Häneltä kuullaan myös samaisesta sarjasta "Pyhiä päiviä" hieno laulu "Iltarukous". Konsertin lauluista suurin osa käsittelee juuri pitkäperjantain tapahtumia ja ristin kärsimystä niin tuttujen virsien, hengellisten sävelmien kuin J. S. Bachin laulujen kautta. Urkusäkeistöt värittävät myös sävelmiä ja virsiä sekä soivat värikylläisissä improvisaatioissa samaa kärsimysteemaa.

Konsertti päättyy rauhaan Tauno Pylkkäsen Pastoralen sävelin. Annastiina Tahkola nousi suuren yleisön tietoisuuteen voitettuaan 1.palkinnon vuonna 2007 ensimmäisessä kansainvälisessä Sibelius-laulukilpailussa.

Vapaa pääsy. Ohjelma 5 euroa.

Maanantaina 17.4. klo 10
Uki400-JUHLAMESSU

Juhlamessun toimittavat seurakunnan papit ja kanttorit.

Musiikki:
Cantilona-kuoro ja Andante-orkesteri, joht. Ari Hirvonen; Kari Vuola, urut