Terveiset pakolaisleireiltä Jordaniasta

Maija-Leena Seppälän toi terveiset Jordanian pakolaisleireiltä torstaipysäkkiläisille 2.  helmikuuta. Kahdeksan Kirkon ulkomaanavun yhteyshenkilöä matkusti lokakuussa 2016 Jordaniaan Zaátarin ja Azraqin pakolaisleireille lähelle Syyrian rajaa,  Maija-Leena Seppälä heidän joukossaan.

Pakolaisleireillä ihmiset elävät kuin avovankilassa, aidatuilla ja vartioiduilla alueilla. Syyrian sota alkoi vuonna 2011, jolloin Zaátariin alkoi virrata väkeä ja leiri muodostui. Se sijaitsee noin 10 km Syyrian rajasta ja ihmisiä siellä on nyt noin Porin kaupungin verran (n. 80 000). Pienemmällä, Azraqin leirillä on lähes Rauman kaupungin väkimäärä (n. 40 000).

Lapsille ja nuorille Kirkon ulkomaanapu järjestää pakolaisleireillä samantyyppistä opetustoimintaa kuin kouluissa. Siellä on lukujärjestyksen mukaan esimerkiksi englantia, valokuvausta, keramiikan tekoa, voimistelua ja tietotekniikkaa. Nuorille - niin pojille kuin tytöillekin - on myös supersuosittua jalkapalloa ja sirkuskoulua.

Kaiken kaikkiaan ihmiset pyrkivät elämään normaalia elämää pyykinkuivatuksineen ja kaupassa käynteineen. Pankkikortin tapaisella muovirahalla leiriläiset saavat pienen summan (26 e) rahaa kuukaudessa ostoksia varten. Leireillä on sairaalarakennuksia, joissa voidaan hoitaa yksinkertaisimmat sairaudet.

Näissä ankeissa olosuhteissa kauneudenkaipuu ei häviä, parakkejakin voidaan maalata ja koristella. Azraqin leirillä oli mahdollista pienimuotoisesti kasvattaa kukkia tai muita kasveja. Yhdessä Maija Leena Seppälän Azraqin leiriltä ottamassa valokuvassa oli siniseksi maalattu kontti ja sen seinään oli kirjoitettu Never STOP dreaming – koskaan ei kannata lopettaa unelmointia.

Merja Vihlman Ulla Forsman ihailevat Maija-Leena Seppälän tuliaiskenkiä. Leirien ankeudessa ihmisillä on kauneuden kaipuuta, joka näkyy mm. näissä kengissä.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen varoilla autetaan Suomessa ihmiskaupan uhreja. Keräyksen kansainvälisessä esimerkkikohdemaassa Jordaniassa tuetaan Syyriasta sotaa paenneiden nuorten koulutusta ja toimeentuloa, mikä ennaltaehkäisee altistumista ihmiskaupalle ja muulle hyväksikäytölle.

2017-02-02 15:02:00.0