Kellojen soitto Aleppon uhreille

Uudenkaupungin seurakunnan alueella soitetaan kirkkojen kelloja Syyrian Aleppon pommitusten uhreille.

Uudenkaupungin, Kalannin, Lokalahden ja Pyhämaan kirkkojen kellot soivat  ensimmäisen kerran torstaina 13.10. iltapäivällä kello viideltä. Kellojen soittoa aiotaan jatkaa päivittäin 24. lokakuuta saakka, jolloin on niin rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä kuin vielä YK:n päiväkin.

Ajatus kellojen soitosta lähti liikkeelle Kallion kirkosta Helsingistä. Kirkkoherra Teemu Laajasalo haastoi kaikki Suomen kirkot mukaan kellojensoittoon. Keskiviikkoiltana noin 30 kirkkoa oli ilmoittanut mukaan.

Kallion seurakunnan kirkkoherra Teemu Laajasalo kertoo, että kyseessä ei ole kirkon keskusjohtoinen päätös kirkonkellojen soittamisesta, vaan jokainen seurakunta päättää asiasta itsenäisesti.

Haasteen otti vastaan myös Uudenkaupungin seurakunta.

Saattokellojen soitolla halutaan osoittaa suomalaisten kokemaa myötätuntoa Syyrian sisällissodan ja pommitusten uhreille.

2016-10-18 15:38:00.0