Radiohartaudet 90 vuotta

Radiojumalanpalvelus on 90 vuotta täyttävän Yleisradion ohjelmistossa pisimpään jatkunut ohjelma. Tampereen tuomiokirkossa lähetetyssä juhlaradiojumalanpalveluksessa 11.9.2016 saarnasi arkkipiispa Kari Mäkinen.

Arkkipiispa Mäkinen loi saarnassaan päivän raamatuntekstistä kaaren 1900-luvun sisällissodan aikaiseen Tampereeseen ja nykypäivän Suomeen. Tekstissä Jeesus kohtaa kuollutta lastaan surevan naisen.

”Lapsen menettäminen on yksi raskaimmista menetyksistä, mikä ihmistä voi kohdata. Ne, jotka ovat menettäneet lapsensa, tietävät, ettei ole sanoja sille, mitä menetys merkitsee ja miten jaksaa kulkea eteenpäin.”

”Jeesus menee naisen luo, koska tuntee myötätuntoa. Hän näkee, että naisella ei ole enää ketään; hän tietää, että jokainen tarvitsee jonkun. Se on hänen pelastava tekonsa.”

Myötätunto tunnistaa pelon ja murheen

”Olennaista ei ole, mitä normien ja sääntöjen mukaan kuuluu tehdä, olennaista on toisen asemaan asettuminen. Tämän mukaan Suomessa on kuluneen vuoden aikana paljon toimittu, kun tänne on tullut ihmisiä sieltä, missä äidit nyt joutuvat itkemään poikiaan niin kuin täällä [Tampereella] sisällissodan takia. On lähdetty vapaaehtoisesti apuun, myötätunnosta, ei velvoitteesta. Seurakunnissa tämä on ollut luontevaa; näin Jeesusta seurataan.”

Mäkinen totesi, että tämän päivän Suomessa myötätuntoinen taju toisen ihmisen tilanteesta tunnistaa sen huolen, pelon ja murheen, jota tänne sodan keskeltä tulleet kantavat läheisistään.

”Kun sen ymmärtää, on selvää, että perheiden yhteen saattamista tulee helpottaa, ei vaikeuttaa”, Mäkinen sanoi.

Jumala saapui todellisuuden keskelle

Mäkinen muistutti myös, että Jumala ei kuitenkaan jättänyt ihmisiä omaan varaansa ponnistelemaan sen eteen, että maailmassa olisi enemmän myötätuntoa.

”Kirkkotaiteen yksi puhuttelevimmista aiheista on kuin toisinto [päivän tekstin] kohtauksesta, vaikka henkilöt ovat toiset. Se on Pieta, veistos jossa Maria pitää sylissään kuollutta poikaansa. Sama tuska, sama lohduttomuus, sama elämän käsittämättömyys kuin lukemattomilla äideillä. Siinä Jumala ei ole etäällä antamassa neuvoja, vaan itse mukana ihmisen tuskassa, keskellä syvintä lohduttomuutta.”

”Niin Jumala on tullut kansansa avuksi, ei muuttamalla todellisuutta toiseksi, vaan astumalla sen keskelle. Pieta on kuva todellisuuden ankaruudesta. Mutta Kristuksesta se ei ole viimeinen kuva.”

Suomen suurin jumalanpalvelusyhteisö

Ensimmäinen jumalanpalvelus radioitiin Tampereen tuomiokirkosta 12.9.1926, kolme päivää Yleisradion lähetystoiminnan alkamisesta. Samana päivänä lähetettiin myös ruotsinkielinen jumalanpalvelus Helsingistä Johanneksenkirkosta.

Radiojumalanpalvelus kerää viikoittain lähes 200 000 kuulijaa ja on näin Suomen suurin jumalanpalvelusyhteisö.

Arkkipiispa Kari Mäkisen koko saarna Tampereen tuomiokirkossa 11.9.2016 tästä

Lisätietoja radiojumalanpalveluksista: ohjelmapäällikkö Kimmo Saares, p. 050 551 9611, kimmo.saares@evl.fi

2016-09-12 10:23:01.0