Kirkon ympäristöpäivät keräävät asiantuntijoita Mikkeliin

Julkaistu: 02.09.2016 klo 09:54

Kaksipäiväiset kirkon ympäristöpäivät järjestetään tänä vuonna 6.-7.9. Mikkelissä. Päivillä on kaksi teemaa, joista ensimmäistä, Luomakunta ─ ei kaupan, Mikkelin piispa Seppo Häkkinen käsittelee avajaispuheessaan.

”Reformaation merkkivuonna 2017 nostetaan esille kolme asiaa, jotka eivät ole kauppatavaraa: pelastus, ihmiset ja luomakunta. Luterilaisen Maailmanliiton esittämät teemat ovat hyvin ajankohtaisia. Luomakunta on annettu meille vain lainaksi. Tehtävämme on jättää se tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin mitä sen itse saimme”, piispa Häkkinen toteaa.

Päivien ohjelman toinen yhdistävä tekijä on vesi. Luontokuvaaja ja dokumentaristi Juha Taskinen kertoo Norpan tarinaa, ja mitä se kertoo ihmisestä. Tuottaja Marko Röhr puolestaan on alustamassa keskustelua dokumenttielokuvasta Järven tarina.

Lisäksi päivien aikana kirkkohallituksen yhteiskunnan ja kestävän kehityksen asiantuntija, rovasti Ilkka Sipiläinen sekä meteorologi ja ilmastotutkija Laura Riuttanen pohtivat, mikä on tilanne Pariisin ilmastokokouksen jälkeen.

Tiistaina 6.9. aamupäivällä luovutetaan Kirkon ympäristökasvatuspalkinto 2016.

Ympäristöpäivien 2016 koko ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ympäristön varjeleminen on kirkon strateginen painopiste

Seurakunnissa on tehty ympäristötyötä jo pitkään. Kirkon oma ympäristödiplomi perustetiin vuonna 2001 ja sen on saavuttanut jo yli 100 seurakuntaa. Vuonna 2008 kirkko sai oman ympäristöohjelman Kiitollisuus – kunnioitus – kohtuus.

”On arvokasta, että ympäristöasioista on tullut normaali osa kirkon ja seurakuntien toimintaa. Luomakunnan varjeleminen on tällä hetkellä yksi kirkon strategian painopisteistä. Siinä korostetaan ympäristöön, rauhaan ja oikeudenmukaisuuteen liittyviä kysymyksiä. Ne haastavat kirkkoa pohtimaan omaa rooliaan tulevien sukupolvien hyväksi tehtävässä työssä”, Ilkka Sipiläinen sanoo.

Lisätietoja:
Ilkka Sipiläinen, p. 040 544 1158, ilkka.sipilainen@evl.fi

Kirkon ympäristödiplomiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkon ilmasto-ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-09-05 08:58:01.0