Raamattuvisan aluekilpailu Uudessakaupungissa

Lisätty: 05.04.2016

Perinteikäs peruskoulun 5.- ja 6.-luokkalaisille suunnattu Raamattuvisa toteutetaan jälleen lukuvuonna 2015-2016.

Uudistuneen Raamattuvisan teemana on Vieraasta tutuksi. Kampanjalla tuetaan dialogitaitojen oppimista ja moninaisuuden kunnioittamista.

Raamattuvisan tavoitteena on koulujen uskonnon- ja äidinkielenopetuksen tukeminen, länsimaisen kulttuurin tuntemus sekä koulujen ja seurakuntien yhteistyön tukeminen. Raamattuvisan toteutuksessa on huomioitu lukuvuonna 2016 käyttöön tulevat opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen oppimisen tavoitteet sekä 5. ja 6.-luokkien uudet uskonnon sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistavoitteet.

Uskonnonopetuksen tavoitteista Raamattuvisa edistää erityisesti Raamatun ja kulttuurintuntemusta, katsomusten ja uskontojen monilukutaitoa sekä niiden välistä dialogia. Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen tavoitteissa painottuu kulttuurisen osaamisen sekä monilukutaidon ja kielitietoisuuden kehittyminen.

Raamattuvisa järjestetään keväällä 2016 kolmessa vaiheessa: ensimmäinen vaihe kouluissa helmikuun alussa, aluekilpailu 5.4.  ja finaali Helsingin Kallion kirkossa 25.4.

Tiensä aluekilpailuun selvitti 99 joukkuetta eri puolilta Suomea.

Aluekilpailut käytiin kymmenellä paikkakunnalla ympäri Suomen tiistaina 5. huhtikuuta 2016.

Uudenkaupungin seurakuntakeskuksessa järjestetyssä aluekilpailussa oli mukana yhteensä 10 joukkuetta, joissa kussakin oli kolme kilpailijaa.

Uudenkaupungin aluekilpailussa mukana olleet joukkueet:

- Uudenkaupungin Hakametsän koulusta 3 joukkuetta
- Suomen Kristillisestä Yhteiskoulusta Kaarinasta  2 joukkuetta
- Turun Normaalikoulun joukkue
- Syvärauman koulun joukkue Raumalta
- Uudenkaupungin Saarniston koulun joukkue
- Laitilan Kodjalan koulusta 2 joukkuetta

Uudenkaupungin aluekilpailun voitti Suomen kristillisen yhteiskoulun joukkue Toivonlinna 2 Kaarinasta.

Toiseksi tiukassa kilpailussa sijoittui Syvärauman joukkue Raumalta ja kolmanneksi Suomen kristillisen yhteiskoulun joukkue Toivonlinna 1.

Tuomareina Uudenkaupungin aluekilpailussa toimivat kappalainen Arja Kalliopaasi (vas.) ja pastori Aino Savolainen.

Kilpailun järjestelyt Uudenkaupungin osalta hoiti seurakunnan nuorisotyö. Nuoriso-ohjaaja Rose-Marie Virolainen (vas.) sekä lapsi- ja varhaisnuorisotyöntekijä Jaana Kulmala jakoivat ohjeita kilpailijoille.

Raamattuvisassa oli perinteisten tietokilpailukysymysten lisäksi luovia ja soveltavia yhteistoiminnallisia tehtäviä. Uudet työtavat edistävät monipuolisesti vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja, tiedonhakutaitoja sekä ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja ja tukevat ryhmähengen kehittymistä.

Pääpalkinnot ovat rahapalkintoja, lisäksi kaikki aluekilpailuihin päässeet huomioidaan.

Raamattuvisaan osallistuminen on oppilaille vapaaehtoista.

Raamattuvisan järjestää Agricola yhdessä Opetushallituksen ja Kirkkohallituksen kanssa.

Kiitos kaikille aluekilpailuun osallistuneille ja onnea voittajille finaaliin!

2016-08-17 15:17:00.0