Uusi kirkolliskokous ja hiippakuntavaltuustot valittu

Lisätty: 18.02.2016

Maallikkoedustajien vaalissa äänioikeutettuja olivat seurakuntien luottamushenkilöt. Samana päivänä papit äänestivät pappisehdokkaita lääninrovastien johtamissa kokouksissa.

Kirkolliskokousedustajat  vuosiksi  2016-2020

Kirkolliskokoukseen valittiin 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa.

Lisää asiaa vaalista ja valittujen tiedot löytyvät Sakastista.

Turun arkkihiippakunnassa äänestysprosentti maallikkovaalissa oli 88,4 ja papeilla 67,2 %.

Tilastotietoa valituista:

- 46 % on uusia, Turun arkkihiippakunnassa puolet ja Oulun hiippakunnassa jopa 67 %.
- keski-ikä on 55 vuotta.
- Nuorin edustaja on 24 vuotta, iäkkäin 72 vuotta.
- Valituista edustajista vain yksi on alle 30-vuotias.
- Uuden kirkolliskokouksen kokoonpanossa miehiä on 61 ja naisia 35.

Hiippakuntavaltuustot  2016-2020

Hiippakuntavaltuuston vaalien tulokset on nähtävissä Tuomiokapitulien verkkosivuilta.

Mikä on kirkolliskokous?

Kirkolliskokous on kirkon ylin toimielin. Se käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Se kokoontuu Turussa toukokuussa ja marraskuussa noin viikon ajan.

Kirkolliskokoukselle voivat tehdä esityksiä piispainkokous, kirkkohallitus ja hiippakuntavaltuustot ja aloitteita kirkolliskokousedustajat.

Mikä on hiippakuntavaltuusto?

Hiippakuntavaltuuston tehtävä on tukea ja ohjata tuomiokapitulin toimintaa ja sitä kautta tukea myös seurakuntien toimintaa. Valtuusto hyväksyy hiippakunnan talousarvion ja toimintasuunnitelman sekä tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen.

2016-08-17 14:09:00.0