Nuorten hyvinvointitila aukaisee ovensa pääsiäisenä

Kukka, levollinen kuva.

Tule rentoutumaan

Onko hartiat tai selkä jumissa? Stressaako? Haluatko hengähtää hetkeksi, ottaa aikaa itsellesi ja rentoutua?

Seurakuntakeskuksen toiseen kerrokseen on luotu nuoria varten pieni hyvinvointitila, joka on maksutta 14-23-vuotiaiden uusikaupunkilaisten käytössä. Tila aukaisee ovensa toisena pääsiäispäivänä ja se on seurakunnan nuorten hallituksen ideoima ja toteuttama. "Nuorilta nuorille."

Vaaleassa tilassa on osittain Ravakan rahoituksen turvin hankittu kokovartalohierontatuoli, omaa rauhaa sekä tunnelmallinen valaistus. Seurakunnan nuorisotyön Spotify- tilitä "Haukharja" voi löytä myös rentouttavan "Relax" soittolistan, jota voi kuunnella joko omalla puhelimella tai pyynnöstä seurakunnan tabletilla.

Sisäänkäynti tilaan on Koulukadun puolelta ja nuorten tilan kautta, mutta rentoutuessaan saa olla suojassa muiden katseilta. Hyvivointihuoneessa on ovi ja ikkunan eteen saa vedettyä verhot. Koekäytössä nuorten hallituksen jäsenet ovat huomanneet, miten rentouttavaa hierontatuolin käyttö on. "Joo on todella rentouttavaa"- totesi ennen hallituksen kokoontumista tuoliin torkahtanut nuori mies. Kiirastorstaina tilaan hankittiin vielä tunnelmaa lisäämään Galaksi projektori, jota käyttäessä seinille ja kattoon syntyy revontuliin tai avaruuteen viittaavaa värien liikettä.

Aiemmin ikkunallinen kahden oven huone on ollut taloustoimiston kopiointitila, mutta seurakuntakeskuksen tilamuutoksien yhteydessä heräsi nuorten hallituksella ajatus tilan uudesta käyttötarkoituksesta. Hyvinvointitilaan haluttiin hierontatuoli, sillä vaikka hierontapalvelut tekisivät hyvää, ovat ne nuorien näkökulmasta arvokkaita. Toisaalta myöskään mahdollisuutta maksuttomaan hierontatuoliin ei Uudessakaupungissa muualla ole. Nuoret ovat kokeilleet vastaavia muun muassa ulkomaanmatkoilla terminaaleissa tai hotellien yhteydessä.

Hierontatuolin ja hyvinvointitilan on tarkoitus tukea paikallisten nuorten hyvinvointia. Koronapandemia, etätyöskentely ja arjen haasteet ovat kuormittaneet myös nuoria. Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksen kohderyhmässä ovat koronapandemiasta kärsineet nuoret. Samoilla teemoilla lähdettiin syksyllä 2021 ideoimaan nuorten hallituksen hyvinvointiprojektia. Hyvinvointitila on avoinna kaikille 14-23-vuotiaile. Tuolia saa käyttää maksutta ajanvarauksella.

Lisätietoa:
Nuorten hallituksen koordinaattori,