Pääsiäinen on kirkkovuoden huippukohta

Pääsiäinen on kristikunnan tärkein ja vanhin juhla.

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja huippukohta. Pääsiäisen aikana seurataan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ylösnousemusta. Sen viettoon liittyy monta merkittävää kirkkopyhää. Silloin juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta. Pääsiäinen on kristikunnan tärkein ja vanhin juhla. Juhlan suomalainen nimi viittaa paastosta pääsemiseen.

Palmusunnuntai

Viikkoa ennen pääsiäistä vietetään palmusunnuntaita. Silloin huomio on samassa tapahtumassa kuin adventtina: Jeesuksen saapumisessa Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Palmusunnuntain nimi viittaa palmunoksiin, joita ihmiset heittivät Jeesuksen eteen tielle. Tähän liittyy tapa koristella kirkkoa palmunoksilla ja muilla lehvillä tai kantaa niitä kulkueissa. Suomessa palmun sijasta koti ja kirkko koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks".

Hiljainen viikko

Palmusunnuntain ja pääsiäisen välissä on hiljainen viikko. Silloin monen seurakunnan viikkotoiminta on tauolla. Iltaisin kirkoissa järjestetään konsertteja tai hartauksia. Hiljaisen viikon aikana pidetään perinteisiä ahtisaarnoja, joissa seurataan Jeesuksen elämän viimeisen viikon tapahtumia.

Kiirastorstai

Hiljaisen viikon torstaina, kiirastorstaina, muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Tänä vuonna kiirastorstaita vietetään 18.4. Kiirastorstai on Kirkon tutkimuskeskuksen tilastojen mukaan suomalaisten kolmanneksi suosituin kirkossakäyntipäivä. Seurakunnissa vietetään messua kiirastorstain iltana. Silloin alttari riisutaan kynttilöistä ja kankaista, ja se verhotaan tulevan pitkäperjantain vuoksi mustaan.

Pitkäperjantai

Pitkäperjantai on kirkkovuoden ainoa surujuhla, sillä silloin on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Kirkoissa vietetään pitkäperjantaina sanajumalanpalvelus ilman ehtoollista. Kellot ja urut ovat hiljaa. Alttarilla on vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi. Kukkina käytetään pelkästään viittä punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa. Päivän liturginen väri on musta. Tänä vuonna pitkäperjantai on 19.4.

Pääsiäisyö

Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä, jolloin seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messua. Sen yhteydessä sytytetään kynttilät, jotka kuvaavat nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä. Alttarin musta liturginen väri vaihtuu valkoiseen. Pääsiäisyö aloittaa pääsiäisviikon, joka kestää seuraavaan lauantaihin. Samalla alkaa myös 50-päiväinen pääsiäisaika, joka päättyy helluntaihin.

Pääsiäispäivä

Kristityt ovat viettäneet pääsiäistä aivan kristinuskon alkuajoista lähtien. Pääsiäisen ajankohta vaihtelee. Pääsiäispäivä on ensimmäinen sunnuntai kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeen. Tänä vuonna pääsiäispäivää vietetään sunnuntaina 21.4.

2019-04-19 09:11:00.0