Bach-konsertti Kalannin kirkossa

Gambisti Varpu Haaviston ja urkuri Kari Vuolan suurprojekti Johann Sebastian Bachin urkutriosonaattien kokonaisesityksestä on edennyt puoleen väliin.

Kalannin kirkossa kuullaan sunnuntaina 17.3. klo 16 sarjan toinen konsertti, jossa duo esittää monumentaalisen 5. sonaatin (C-duuri, BWV 529) ja 4.sonaatin (e-molli, BWV 528).

Bachin aikana triosonaatti ei viitannut soittajien lukumäärään, vaan siihen, että musiikki on kirjoitettu kolmiääniseksi. Basson ja kahden korkeamman stemman linjoista syntyy polyfoninen kudos, jossa äänet imitoivat toisiaan, kehittävät ideoita ja keskustelevat keskenään.

Lopputulos on kuin mahtava ornamentaalinen kuvakudos. Tyypillisimmin triosonaatteja soitettiin barokin aikana neljän soittajan voimin siten, että bassolinja vahvistettiin kahdella soittajalla, mutta urkuri pystyy soittamaan triosonaatteja myös yksin.

Bachin triosonaatteja BWV 525-530 kutsutaan urkutriosonaateiksi siksi, että niiden käsikirjoituksessa on merkintä, jonka mukaan ylästemmat soitetaan koskettimilta ja bassolinja jalkiolla. Silti Bach itsekin käytti näitä teoksia myös muulla tavalla soitinnettuna, esimerkiksi konsertissa kuultavan e-mollisonaatin ensimmäinen osa löytyy kantaatin "Taivaat julistavat Herran kunniaa" (BWV 76) toisen osan alkusoitosta, jossa se on soitinnettu oboe d'amorelle, viola da gamballe ja continuolle.

Haavisto ja Vuola ovat soittimiensa eturivin taitajia Suomessa. Molemmat konsertoivat sekä kamarimuusikkoina että solisteina Suomessa ja ulkomailla.

He tehneet yhteistyötä vuodesta 2008 saakka, jolloin he kantaesittivät Paraisten urkupäivien Olli Kortekankaalta tilaaman teoksen Crossing the Five Rivers.

Duon levy "Crossings" ilmestyi vuonna 2016. Haavisto toimii myös sellonsoiton ja vanhan musiikin opettajana Pirkanmaan musiikkiopistossa Tampereella, ja Kari Vuola on Uudenkaupungin seurakunnan kanttori.

Wed Mar 13 07:53:00 EET 2019