Helatorstaina muistetaan Kristuksen taivaaseen astumista

Helatorstaina muistetaan Kristuksen taivaaseen astumista. Päivää vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen, tänä vuonna 10.5.2018. Helatorstai jatkaa kirkkovuodessa pääsiäisenä alkanutta ilojuhlaa, pääsiäisaikaa.

Helatorstai on yksi kirkon suurista pyhistä. Sen merkiksi alttarilla on kuusi kynttilää. Päivän liturginen väri on valkoinen. Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus näyttäytyi maan päällä 40 päivän ajan ennen taivaaseen astumistaan. Helatorstain tapahtumista kerrotaan evankeliumiteksteissä ja Apostolien teoissa.

Helatorstaita on virallisesti vietetty 300-luvulta lähtien. Sen sanoma sisältää lupauksen Pyhän Hengen vuodatuksesta, mikä sitten toteutui helluntaina, jota vietetään kymmenen päivää helatorstain jälkeen.

Uudenkaupungin seurakunnassa Helatorstaina, 10.5. on  Koko seurakunnan yhteinen messu kello 10 Uudenkaupungin Uudessa kirkossa.  Messun jälkeen on tarjolla kirkkokahvit Seurakuntakeskuksessa, Koulukatu. 6.

---------------

Helatorstaina 10.5. Yle TV1 lähettää Nojatuolikirkon kello 10.00. Asiantuntijaraati Aino-Kaarina Mäkisalo, Martti Nissinen ja Tiia Orpana pohtivat päivän Raamatun tekstejä yhdessä pastori Kaisa Karirannan kanssa. Nojatuolikirkossa on mukana Markku Perttilän Church House Band ja artistivieraana Aija Puurtinen. Ohjelma on seurattavissa myös YleAreenassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yle Radio 1:n jumalanpalvelus tulee Turun seurakuntien Kuusiston kirkosta. Jumalanpalveluksessa saarnaa kappalainen Merja Auer ja liturgina on kappalainen Tatu Kuoppala.

Lisätietoa helatorstaistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-05-07 15:02:00.0