Seurakunnan uusilla adresseilla tuetaan diakoniatyötä

Adressilla on tapana ottaa osaa suruun, muistaa omaisia sekä kunnioittaa vainajan muistoa. Sen voi lähettää menehtyneen läheisille yksin tai yhdessä useamman henkilön kanssa.

Vastaava diakoniatyöntekijä Merja Vihlman selvittää, että Uudenkaupungin seurakunnan käytössä olevat suruadressit on tehty jo yli kymmenen vuotta sitten. Nähtiin tarve painattaa kokonaan uudet. Haluttiin myös, että valokuvat olisivat seurakunnan kirkkoihin tai niiden hautausmaihin liittyviä. Kuvaukseen kului kalenterivuosi, koska valokuvia otettiin eri vuodenaikoina.

Uudenkaupungin seurakunnan uusituissa adresseissa on neljä eri kuva-aihetta. Näistä kolme on Mika Reinholmin kuvaamia kohteita:  Uudenkaupungin Vanhan kirkon edustalla oleva Kalastajavaimon suru –patsas ja saman kirkon seinustalla oleva laivan ankkuri. Kalannista kuvassa on Pyhän Olavin kirkon portti. Neljäs aihe on Jani Tannerin talvinen valokuva Lokalahden kirkon kellotapulista ja hautausmaasta. Pyhämaa painatti jo parisen vuotta sitten adressit omin aihein.

Merja Vihlman kertoo myös, että muistolausetekstit ovat seurakunnan kappalaisten valitsemia raamatun säkeitä ja virren sanoja. Kuhunkin adressipakkaukseen kuuluu viisi erilaista muistolausetta. Halutessaan voi toki vielä kirjoittaa omat muistosanansa. Adressiin on valmiiksi painettu myös Muistoa kunnioittaen - osanottoteksti .

Yleisesti voidaan sanoa, että suruadressi lähetetään vainajan kotiin tai hänen omaisensa kotiosoitteeseen. Se on hyvä lähettää mahdollisimman pian siitä, kun saa tiedon läheisen kuolemasta. Tämä siksi, että adressit luetaan yleensä vainajan muistotilaisuudessa. Myös jälkikäteen voi adressin lähettää. Tärkeintä on osoittaa, että muistaa omaisia ja ottaa osaa heidän suruunsa - usein he käyvät adresseja läpi hautajaisten ja muistotilaisuuden jälkeen suurimman surun hellitettyä. Adressista jää lämmin ja pysyvä muisto.

Seurakunnan uusia adresseja on myynnissä tällä hetkellä Uudenkaupungin  seurakuntakeskuksessa (Koulukatu 6), paikallisissa kirjakaupoissa, Siivosen ja Kalannin kukkakaupoissa sekä Foto-Mikan valokuvausliikkeessä. Lisäksi Kalannissa ja Lokalahdella voi adresseja ostaa diakoniatyöntekijän kautta. Adressin hinta on 15 euroa ja tuloilla tuetaan diakoniatyötä. Pyhämaan adressit ovat myynnissä paikallisessa kaupassa.

2018-03-27 08:08:00.0