Juhannus - keskikesän juhla

Juhannuspäivä osuu tänä vuonna lauantaille 23. kesäkuuta. Tätä pyhää vietetään Suomessa kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina.

Sana juhannus tulee nimestä Johannes. Nimi tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Juhannus on Johannes Kastajan syntymäpäivä. Raamatun mukaan Johannes Kastaja syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta. Siksi juhannusta vietetään puoli vuotta ennen joulua.

Johannes Kastaja oli Jeesuksen edelläkävijä, joka kulki Jordanin seudulla ja kehotti ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen syntien anteeksi saamiseksi.

Juhannuspäivänä kirkoissa pidetään jumalanpalvelus ja lauletaan suvivirsi. Alttarikukkina on luonnonkukkia ja juhannuskoivuja keskikesän juhlan merkkinä. Päivän liturginen väri on valkoinen, ilon ja toivon väri.

Monet seurakunnat järjestävät juhannuksena seurakunnallista toimintaa leirikeskuksissaan.
Uudenkaupungin seurakunnan juhannusjuhla pidetään Haukharjan leirikeskuksessa (Lavikontie 456, Kalanti) perjantaina 22.6. klo 18 alkaen. Hartauden pitää kappalainen Arja Kalliopaasi.  Ohjelmassa on myös makkaranpaistoa, kahvittelua  ja saunomismahdollisuus. Haukharjaan pääsee bussikuljetuksella, joka lähtee Kalannin kirkolta klo 17.15 ja Uudenkaupungin Uuden kirkon edestä klo 17.30. Paluu on samaa reittiä noin klo 20.30.

Juhannuspäivän, 23.6. jumalanpalvelukset Uudenkaupungin seurakunnassa:
- Uudenkaupungin Vanha kirkko ja Kalannin kirkko klo 10
- Lokalahden ja Pyhämaan kirkko klo 13.

Sunnuntaina 24.6. jumalanpalvelus on klo 10 Uudenkaupungin Vanhassa kirkossa (muissa kirkoissa ei ole palvelusta).

TV1 lähettää klo 10.00 Reissukirkon. Juhannuksen tekstejä pohditaan upeassa Suomenlinnassa. Pappina on Ida Vartiala. Reissussa tavataan tutkija ja teologi Panu Pihkala, yliopistonlehtori Arja Kaasinen, kansainvälisen työn asiantuntija, pappi Anssi Almgren, ilmastotutkija Laura Riuttanen sekä piispa Teemu Laajasalo.

Reissukirkko on nähtävissä myös Yle AreenassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Reissukirkko vie katsojan viettämään jumalanpalvelusta kauniinrosoiseen luontoon. Yle TV1:llä nähtävä Reissukirkko on uudenlainen televisioformaatti, jossa jumalanpalvelus on viety ulos luontoon. Juhannuspäivänä 23.6. kello 10 nähtävän Reissukirkon teemana on meri ja sunnuntain 7.10. nähtävän jakson aiheena on metsä.

Juhannus on myös Suomen lipun päivä. Liput nostetaan salkoon juhannusaattoiltana kello 18 ja lasketaan juhannuspäivän iltana kello 21.

Lisätietoa kirkkovuoden juhannuksesta Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-06-19 10:34:00.0