SuomiFinland100-konsertti Uudenkaupungin kirkossa

Suomen itsenäisyyden juhlavuosi on ollut myös suomalaisen musiikin juhlaa. Kuorot, orkesterit, yhtyeet, laulajat ja soittajat ovat järjestäneet ehkä ennätyksellisen määrän suomalaiseen musiikkiin keskittyviä konsertteja. Uudenkaupungin seurakunnan musiikkityö tarjoaa vielä ensimmäisen adventin iltana, sunnuntaina 3. joulukuuta kello 18, tasokkaan kattauksen suomalaista musiikkia. SuomiFinland100-konsertissa esiintyvät mezzosopraano Essi Luttinen, pianisti Petri Haapasalo, urkuri Tomi Satomaa ja Paraisten vokaaliyhtye johtajanaan Tomi Satomaa. Konsertin esiintyjät tulevat Paraisilta, missä sama ohjelma esitetään itsenäisyyspäivän aattona.

SuomiFinland100-konsertissa runkona ovat  Jean Sibeliuksen, Selim Palmgrenin ja Leevi Madetojan kuoro- ja yksinlaulut. Ohjelmassa ovat myös mm.  Aapo Similän säveltämä Oravan laulu ja Lasse Mårtensonin Myrkyluodon Maija. Konsertin kehyksinä soi Sibeliuksen Finlandia, alussa H.A. Frickerin urkusovituksena ja lopussa kuoron laulamana Finlandia-hymninä. SuomiFinland100-konserttiin on vapaa pääsy. Käsiohjelma on maksullinen.

Mezzosopraano Essi Luttinen on yksi poikkeuksellisimmista ja monipuolisimmista oman aikansa oopperalaulajista Suomessa. Hän on kysytty konserttiesiintyjä ja hänen ohjelmistonsa on laaja ulottuen varhaisesta barokista nykymusiikkiin, liedistä jazziin, viihdemusiikkiin sekä musiikkiteatterin eri muotoihin. Artistina Luttinen pyrkii etsimään epätavallisia ja perinteitä rikkovia ilmaisutapoja. Essi Luttinen on voittanut ensimmäisen palkinnon Taidekeskus Salmelan Merikanto-laulukilpailuissa vuonna 2005 ja vuoden 2006 Lappeenrannan Laulukilpailuissa hän sijoittui toiseksi. Hänelle on myös myönnetty Karita Mattila -palkinto.

Pianisti Petri Haapasalo tunnetaan kevyen musiikin laaja-alaisena instrumentalistina, jonka yli 25-vuotinen ura käsittää eri kevyen musiikin yhtyeiden pianistina ja kosketinsoittajan sekä trubaduurina toimimisen lisäksi mm. studio-, teatteri- ja jazzmuusikkoutta. 2010-luvun Haapasalo on keskittynyt lähinnä omaehtoiseen musiikin tekemiseen. Pääpaino on edelleen omien musiikillisten soolo- ja bändiprojektien lisäksi laulajien säestämisessä.

Tomi Satomaa on yksi ikäpolvensa merkittävimpiä ja monipuolisimpia urkureita ja kirkkomuusikkoja Suomessa. Hän työskentelee tällä hetkellä aktiivisesti konsertoivana urkurina, kanttorina, kuoronjohtajana, urkupedagogina sekä Organum-seuran puheenjohtajana.  Urkupedagogina Tomi Satomaa on ensimmäisten joukossa kehittänyt varhaisiän urkupedagogiikkaa Suomessa. Perustamaansa Paraisten Vokaaliyhtyettä Tomi Satomaa on johtanut vuodesta 2011. Tinkimättömään, korkeatasoiseen kuorolauluun pyrkivä kuoro on noussut lyhyessä ajassa korkeatasoiseksi kamarikuoroksi. Se on esittänyt musiikkia 1500-luvulta nykypäivään. Pääosin kuoron ohjelmistossa on ollut keskisuuria kirkkomusiikkiteoksia (Buxtehude, Schütz, Bach, Faure, Pärt). Syyskuussa 2017 vokaaliyhtyeen ohjelmassa oli Mozartin Requiem Paraisilla Barokin labyrinteissa -festivaaleilla. Toukokuussa 2018 kuoro tekee konserttimatkan Uppsalan tuomiokirkkoon.

2017-11-22 14:23:01.0